نوار نقاله جداسازی چیست؟ کاربرد‌ها و ویژگی‌های آن

نوار نقاله جداسازی یکی از سیستم‌های انتقال مواد است که برای هدایت مواد از یک خط به خطوط دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. طراحی این نوع کانوایر‌ها نیازمند رعایت اصول خاصی است تا خطایی در زمان جداسازی مواد به وجود نیاید. در ادامه این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که نوار نقاله جداسازی چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

نوار نقاله جداسازی چیست؟
راهنمای مطالعه

نوار نقاله جداسازی چگونه کار می‌کند؟

نوار نقاله جداسازی یا Sorting Conveyor به منظور شناسایی مناسب، ردیابی و حمل و نقل محصولات برای تسریع فرایند‌های بسته بندی، تولید یا تفکیک طراحی می‌شوند. این سیستم‌ها دارای توان عملیاتی بالایی هستند که امکان دستیابی به خروجی‌های مختلف را فراهم می‌کند. همچنین استفاده از کانوایر مرتب سازی می‌تواند به افزایش بهره وری و صرفه جوی در هزینه‌ها کمک زیادی بکند. در ساختار این نوع نوار نقاله، یک ورودی داریم که مواد به صورت فله یا بسته بندی از آن وارد می‌شوند؛ سپس بر اساس برنامه نوشته شده و ویژگی‌های مواد، می‌توان آن‌ها را به سمت خروجی‌های مختلف هدایت کرد. شما می‌توانید برای طراحی و ساخت کانوایر در انواع مختلف با ما تماس بگیرید. مهمترین ویژگی‌هایی که برای جداسازی مواد در خطوط انتقال موردتوجه قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • وزن بسته‌ها
  • اندازه مواد فله
  • خواص مغناطیسی
  • ابعاد بسته بندی

مزایای استفاده از کانوایر جداسازی

مزایای استفاده از کانوایر جداسازی

بسته به نوع، مزایای سیستم نوار نقاله جداسازی ممکن است متفاوت باشد؛ با این حال اصلی‌ترین مزیت‌های این سیستم‌ها عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های نیروی کار
  • نیاز به نیروی انسانی کمتر در محل کار
  • افزایش نرخ توان محصول
  • افزایش سرعت پردازش فرایند
  • بالا رفتن بهره وری
  • افزایش دقت و از بین رفتن امکان خطای انسانی
  • ایجاد سطح نوز پایینتر
  • حمل و نقل ملایم
  • مناسب برای انتقال مواد شکننده
  • نیاز به نگهداری نسبتا کم

انواع سیستم‌های نوار نقاله جداسازی

بسته به نوع دسته بندی که نوار نقاله جداسازی برای مواد ارائه می‌دهد، می‌توان آن را در دسته‌های مختلفی طبقه بندی کرد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

Shoe Sorter

shoe sorter

 

 

Shoe Sorter یک دسته بندی سریع و روان محصول را ارائه می‌دهد و نیاز به نگهداری کمی‌ دارد. این نوع کانوایز سورتینگ کم صدا، از لوله‌ها یا لت‌ها برای پشتیبانی از محصولات استفاده می‌کند و یک قطعه می‌تواند با لغزش بر روی این قسمت‌ها، انحراف دلخواه به سمت خروجی‌ها را ایجاد کند. نکته مهم در زمان استفاده از این نوع نوار نقاله این است که نباید بیشتر از 250 کارتن در دقیقه را با استفاده از آن جداسازی کرد. مهمترین کاربرد‌های این نوع جداکننده، برای محصولات شکننده و موادی است که از نظر اندازه و وزن متفاوت هستند.

همچنین بخوانید: اصول نگهداری از نوار نقاله

Right Angle Transfer

right angle transfer

 

یکی دیگر از انواع نوار نقاله جداسازی به نام انتقال زاویه راست شناحته می‌شود که امکان حمل طیف وسیعی از اندازه‌ها و وزن‌های محصول را برای ما فراهم کرده و نرخ توان عملیاتی سریعی را ارائه می‌دهد. این نوع کانوایر توان عملیاتی بالایی را برای مواردی که نیاز به تغییر مسیر محصول در زاویه‌های زیاد دارند، فراهم می‌کنند؛ برای مثال می‌توانند محصولات را به یک نوار نقاله موازی یا عمودی دیگر انتقال دهند.

Narrow Belt

از دیگر انواع نوار نقاله جداسازی می‌توان به تسمه باریک اشاره کرد که در دسته کانوایر‌های بی صدا قرار گرفته و سرعت عملیاتی سریعی را ارائه می‌دهد؛ به حدی که می‌تواند محصول را با سرعت حداکثر 300 فوت در دقیقه حمل کند. علاوه بر این، قیمت این نوع کانوایر مرتب سازی در مقایسه با دیگر انواع کمتر بوده و تنوع بسیار زیادی را ارائه می‌دهد. این نوع نوار نقاله‌ها می‌توانند محصول را با زاویه 30 تا 90 درجه به سمت پایین خط انحراف حرکت دهند. از این نوع کانوایر برای هدایت محصولات به ایستگاه‌های بسته بندی یا به چندین نقطه در مرکز توزیع استفاده می‌شود.

Cross Belts Sorters

cross belts sorters

نوار نقاله جداسازی متقاطع نوعی کانوایر با سرعت بالا است که از سینی‌های تسمه دار کوچک ساخته شده است. این کانوایر‌ها زمانی استفاده می‌شوند که بخواهیم با زاویه 90 درجه به سمت یک تسمه دیگر منحرف شده و مواد را انتقال دهیم. سرعت این نوار نقاله‌ها 60 تا 500 قسمت در دقیقه است و برای حمل و نقل محصولات کوجک و نامنظمی‌ مانند ظروف، داروسازی، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیک یا زباله‌ها استفاده می‌شوند که مرتب کردن آن‌ها دشوار است.

 Pup-up wheels

چرخ‌های پاپ آپ نوع دیگری از نوار نقاله جداسازی هستند که با استفاده از چرخ‌های زاویه دار اضافه شده، در مناطق مختلف منحرف می‌شوند. از آنجا که اصطکاک خوبی میان محصول و چرخ‌ها موردنیاز است، باید در ساخت  طراحی آن‌ها دقت ویژه‌ای به کار گرفته شود. این نوع کانوایر‌ها بیشتر برای جداسازی محصولات بسته بندی شده مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نوار نقاله‌های مغناطیسی

برای جداسازی ضایعات فلزی یا آهن آلات، می‌توان از نوار نقاله‌های مغناطیسی استفاده کرد که امکان جدا کردن محصولات آهنی و غیرآهنی را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، کانوایر‌های مغناطیسی بسته به قدرت آهنربایی که دارند، می‌توانند محصولات را از نظر اندازه هم از یکدیگر جدا کنند.

Tilt tray sorter

نوع دیگری از نوار نقاله‌های جداسازی به نام سینی‌های شیبدار شناخته می‌شوند که نویز بسیار کمی‌ دارند و حمل و نقل ملایمی‌ را برای مواد شکننده ارائه می‌دهند. این نوع از کانوایر‌ها دارای حلقه‌های پیوسته ای هستند که از سینی‌های کج کننده در نقاط انحرافی برای خارج کردن محصولات از خط استفاده می‌کنند. این کانوایر‌ها برای جداسازی جواهرات، کارتن‌ها و مواد دارویی استفاده می‌شوند.

همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب نوار نقاله صنایع غذایی

کاربرد‌های نوار نقاله جداسازی

کاربرد‌های نوار نقاله جداسازی

نوار نقاله جداسازی تقریبا در همه صنایع کاربرد داشته و می‌تواند برای جدا کردن مواد بسته بندی شده، موادی با اندازه کوچک یا مواد فله مورداستفاده قرار بگیرد. اصلی‌ترین کاربرد‌های این نوع کانوایر عبارتند از:

  • دسته بندی لوازم آرایشی
  • بسته بندی مواد غذایی
  • داروسازی
  • جداسازی ضایعات فلزی و آهن آلات
  • تفکیک زباله‌ها
  • انتقال مواد بسته بندی شده به قسمت بارگیری
  • خارج کردن مواد معیوب از خطوط تولید

سخن پایانی

در این مقاله درباره نوار نقاله جداسازی صحبت کرده، انواع و کاربرد‌های آن را موردبررسی قرار دادیم. این نوار نقاله‌ها در خطوط انتقال و بسته بندی مواد کاربرد‌های زیادی داشته و برای جلوگیری از ایجاد خطا در جداسازی محصولات، گزینه مناسبی هستند. شما می‌توانید برای خرید یا سفارش ساخت انواع کانوایر‌ها با تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای مواد شکننده از چه نوع نوار نقاله‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

مطلوبترین نوار نقاله‌های جداسازی برای مواد شکننده، سینی‌های شیبدار، shoe sorter و چرخ‌های زاویه دار هستند.

نوار نقاله جداسازی با استفاده از چه فرایندی می‌تواند مواد را جدا کند؟

بسته به ساختار، این نوار نقاله‌ها با تغییر زاویه، ایجاد ارتعاش، استفاده از سوراخ‌هایی با اندازه مختلف و ایجاد شیب می‌توانند باعث جداسازی مواد شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.