طریقه نگهداری و تعمیرات نوار نقاله

عدم اطلاع اپراتورها از طریق نگهداری و تعمیرات نوار نقاله می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای کارخانه‌ها به دنبال داشته باشد. به همین دلیل صاحبان این کسب و کارها همواره باید به دنبال ارائه راهکارهایی برای تعمیر و نگهداری کانوایر به شکل صحیح باشند و بازبینی‌های دوره‌ای را به صورت مرتب انجام دهند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم مهمترین نکات را در تعمیر و نگهداری نوار نقاله برای شما بیان کنیم.

طریقه نگهداری و تعمیرات نوار نقاله
راهنمای مطالعه

رایجترین خرابی نوار نقاله

رایج ترین خرابی ها در نوار نقاله

در تعمیر و نگهداری نوار نقاله باید بدانید که همه آسیب‌ها قابل تعمیر نیستند؛ به همین دلیل بهتر است که با نگهداری صحیح، از بروز چنین مواردی جلوگیری کنید. با این حال رایجترین آسیب‌های واردشده به کانوایر که معمولا تعمیر می‌شوند، عبارتند از:

  • ساییده شدن روکش‌های فوقانی در اثر اصطکاک
  • ایجاد خراش بر روی لبه‌های کانوایر لوله‌ای در اثر برخورد با مواد
  • ایجاد شکاف‌های طولی بر روی بدنه در اثر گیر افتادن میله‌ها یا قطعات بزرگ
  • پاره شدن تسمه در اثر برخورد با مواد نوک تیز
  • کنده شدن لبه‌های تسمه
  • شل شدن تسمه
  • عدم چرخش درست قطعات در اثر خرابی موتور یا نبود روغن

چک لیست نگهداری و تعمیرات نوار نقاله

روش های نگهداری و تعمیر نوار نقاله

برای اینکه بتوانید از کانوایر به خوبی استفاده کرده و از ایجاد ضررهای بزرگ جلوگیری کنید، نیاز است که بازدیدهای روزانه‌ای را انجام دهید و مطمئن شوید که موارد زیر در نوار نقاله شما وجود ندارد:

آلودگی

در بازدیدهای روزانه برای تعمیر و نگهداری کانوایر باید به دنبال نشانه‌های از گرد و غبار، مایع یا تراشه باشید و آنها را بلافاصله برطرف کنید. زیرا وجود این مواد در خطوط انتقال می‌تواند مواردی مانند سایش زودرس تسمه، ناهماهنگی یا نشت روغن را به وجود آورد.

این مورد درباره کانوایرهایی مانند نوار نقاله حلزونی که برای جابجایی انواع مواد دانه‌ای و فله استفاده می‌شوند، بسیار اهمیت دارد؛ زیرا باقی ماندن مواد در خط می‌تواند مانع از چرخش درست پره‌ها شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید زمانی که نوار نقاله خارج از خط است، هرگونه آلودگی را پاک کرده و همواره سعی کنید در طول کار آن را تمیز نگه دارید.

سر و صدا

یکی دیگر از مواردی که باید در زمینه نگهداری و تعمیرات نوار نقاله به آن دقت کنید، سر و صدای اضافه و صداهای غیرعادی در حین کار است. این موضوع می‌تواند نشاندهنده خرابی یاتاقان یا عدم تراز چرخ دنده با تسمه باشد که می‌تواند به مواد در چرخه انتقال آسیب بزند.

تجهیزات ایمنی

در بازدیدهای روزانه از نوار نقاله باید اطمینان حاصل کنید که نشانگرهای رنگی و نشانه‌های بصری محافظ در جای خود قرار دارند و نرده‌های محافظ برای جلوگیری از سقوط یا ریزش مواد هم از استحکام کافی برخوردار هستند. همچنین بررسی کنید که بار بیش از حد ظرفیت بارگذاری نشده و تنها موادی بر روی آن قرار دارند که توسط سازنده مجاز اعلام شده اند. برای مثال شما نمی‌توانید از نوار نقاله زنجیری برای جابجایی مواد چسبنده استفاده کنید؛ زیرا زنجیرها دچار مشکل خواهند شد.

روش نگهداری کانوایر

برای جلوگیری از بروز خسارات عدم رعایت اصول نگهداری و تعمیرات نوار نقاله نیاز است که اپراتورها را به خوبی آموزش دهید تا موارد زیر را با دقت زیادی انجام دهند:

تمیز نگه داشتن تسمه

تمیز نگه داشتن تسمه در نگهداری صحیح نوار نقاله

اگر تسمه نوار نقاله به اندازه کافی تمیز نباشد، مواد به درستی بر روی آن جابجا نخواهند شد؛ زیرا تسمه نمی‌تواند به خوبی بچرخد و مواد از روی آن لیز می‌خورند. به همین دلیل است که تمیز کردن تسمه به افزایش طول عمر کانوایر کمک زیادی خواهد کرد.

تمیز کردن موتور

در صورتی که موتور نوار نقاله با خاک، گرد و غبار یا گریس پوشانده شده باشد، نمی‌تواند به درستی انرژی کافی برای جابجا کردن مواد را فراهم کند. در اصول تعمیر و نگهداری نوار نقاله ذکر شده که موتورهای کثیف خیلی راحت گرم می‌شوند و این موضوع می‌تواند در نهایت باعث سوختن آن شود؛ در نتیجه نیاز به تعویض کامل موتور خواهید داشت. پس برای جلوگیری از بروز این اتفاق، به طور منظم موتور را تمیز کنید.

اطمینان از عدم لغزش تسمه

یکی دیگر از اصول مهم در تعمیر و نگهداری کانوایر این است که تسمه نلغزد و کشش مناسبی را برای بارگیری محصولات با وزن‌های مختلف ایجاد کند. بنابراین دقت داشته باشید که با تغییر وزن محصولات، نیاز به سفتتر کردن تسمه یا حتی ساخت یک نوار نقاله جدید است. ما در تادیافکو در زمینه ساخت نوار نقاله به صورت سفارشی فعالیت می‌کنیم و می‌توانیم این محصولات را با توجه به نیازهای خاص شما طراحی کنیم.

تعویض قطعات فرسوده

اگر نوار نقاله شما برای مدت زیادی کار کرده باشد، احتمالا یک یا دو قطعه آن شکسته یا فرسوده شده است که این موضوع می‌تواند خرابی‌های بیشتری را به وجود آورد. به همین دلیل بخشی از فرایند نگهداری و تعمیرات نوار نقاله مربوط به بررسی منظم سیستم از نظر وجود قطعات فرسوده است.

روغنکاری درست بلبرینگ

روغنکاری درست بلبرینگ جهت افزایش عمر نوار نقاله

برای اطمینان از عملکرد درست کانوایر، نیاز است که تیم‌های تعمیر و نگهداری نوار نقاله بلبرینگ‌ها را به درستی روغنکاری کنند. به این معنا که نه روغن زیادی بریزند و نه با ریختن روغن کم، مانع از کارکرد درست یاتاقان‌ها شوند. به همین دلیل در مورد انتخاب میزان روغن، نیاز است که دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازنده را دنبال کنید.

اطمینان از نصب صحیح نوار نقاله

یکی دیگر از اصول مهم در نگهداری و تعمیرات نوار نقاله این است که مطمئن شوید سیستم به درستی نصب شده است. دقت کنید که تراز نبودن کانوایر یا تداخل داشتن با دیگر دستگاه‌ها در محل نصب، باعث می‌شود که تسمه‌ها نتوانند به صورت آزادانه حرکت کنند. این موضوع می‌تواند خرابی موتور یا پارگی تسمه را به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

نگهداری و تعمیرات نوار نقاله نیازمند داشتن دانش زیاد درباره نحوه کار و اجزای سازنده این محصولات است. در این مقاله از تادیافکو سعی کردیم یک چک لیست روزانه برای تعمیر و نگهداری کانوایر را به شما ارائه داده و رایجترین خرابی‌های قابل تعمیر را در این سیستم‌ها معرفی کنیم. همچنین اطلاعاتی را درباره نکات مهم در تعمیر و نگهداری نوار نقاله در اختیار شما گذاشتیم تا بتوانید مدت بیشتری از این محصولات برای جابجایی مواد استفاده کنید.

سوالات متداول

کدام کانوایرها بیشتر در معرض خطر هستند؟

به طور کلی نوار نقاله‌هایی که برای جابجایی مواد فله استفاده می‌شوند، بیشتر در معرض خطر خرابی هستند؛ زیرا این مواد اندازه و شکل مشخصی ندارند و می‌توانند آسیب‌های پیش بینی نشده ای را به وجود آورند.

آیا اصول نگهداری و تعمیر انواع کانوایرها با هم متفاوت هستند؟

اصول کلی که در این مقاله درباره آنها صحبت کردیم، در مورد انواع کانوایر صنعتی صدق می‌کنند؛ اما به دلیل تفاوت در ساختار، اصول نگهداری و تعمیرات نوار نقاله‌های مختلف دارای اختلاف‌های جزئی هستند. برای مثال محل‌های روغنکاری یا نحوه تمیزکاری آن‌ها با هم تفاوت دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.