دلایل انحراف نوار نقاله و نحوه برطرف کردن آن‌ها

انحراف نوار نقاله یکی از مشکلات جدی در مسیر‌های انتقال مواد در صنایع مختلف است که باعث سقوط یا تغییر مسیر این مواد خواهد شد. به همین دلیل شما باید با دلایل انحراف نوار نقاله آشنا باشید و بدانید که چطور می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم با علت‌های انحراف کانوایر آشنا شده و بگوییم که چطور می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

دلایل انحراف نوار نقاله
راهنمای مطالعه

دلایل تصادفی انحراف نوار نقاله

یکی از مواردی که ممکن است بدون اطلاع اپراتور و خارج از نظارت، منجر به انحراف نوار نقاله شود، دلایل تصادفی است که اجتناب ناپذیر هستند. به خصوص اگر کانوایر را در فضای باز نصب کنید، تاثیر این دلایل بیشتر خواهد بود. مهمترین دلایل انحراف نوار نقاله به صورت تصادفی عبارتند از:

  • باد‌های شدید
  • هوای خارج شده از سایر دستگاه‌ها برای خنک سازی
  • شرایط محیطی
  • لغزنده بودن مسیر انتقال مواد
  • خیس شدن مسیر انتقال مواد در اثر باران
  • تابش نور خورشید و کش آمدن تسمه‌ها

دلایل فنی انحراف نوار نقاله

دسته دیگری از دلایل انحراف نوار نقاله، مشکلات فنی به وجود آمده در سیستم هستند که عبارتند از:

گیر کردن رولیک‌ها

گیر کردن رولیک‌ها معمولا به دلیل موادی اتفاق می‌افتد که از نوار نقاله برمی‌گردند؛ به ویژه در مواردی که در حال انتقال مواد فله هستیم، این مشکل بسیار رایج است. این موضوع می‌تواند باعث خوردگی و فرسایش رولیک‌ها شده و فرایند چرخش آن‌ها را دچار مشکل کند. در نتیجه حرکت تسمه‌ها یا سایر اجزای کانوایر هم با مشکل مواجه شده و انحراف ایجاد می‌شود. برای آشنایی با نحوه تنظیم نوار نقاله بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

ایجاد اختلال در حرکت پولی

پولی‌های صنعتی یکی از بخش‌های مهم در تامین انرژی موردنیاز برای چرخش نوار نقاله هستند؛ در نتیجه اختلال در حرکت آن‌ها می‌تواند از دلایل انحراف نوار نقاله باشد. معمولا چسبیدن مواد انتقالی به پولی‌ها، یکی از دلایل اصلی مختل شدن حرکت آن‌ها است که باعث می‌شود پولی خمیده شده یا شکل خود را از دست بدهد؛ در نتیجه تسمه یا اجزای کانوایر به یک سمت متمایل شده و منحرف می‌شود.

ایجاد ناهماهنگی در میان خطوط مرکزی

در هر نوار نقاله، دو خط مرکزی طولی و جانبی وجود دارند که به عنوان ردیاب مسیر عمل می‌کنند و می‌توانند میزان انحراف را مشخص کنند. عواملی مانند تراز نبودن رولیک‌ها یا نصب نادرست کانوایر می‌تواند منجر به ایجاد این ناهماهنگی شده و در نهایت انحراف مسیر را به وجود آورد.

چرخش رولیک‌ها در جهت نامناسب

در یک نوار نقاله که مسیر مستقیم را طی می‌کند، رولیک‌ها نباید به صورت افقی بچرخند؛ زیرا این موضوع می‌تواند منجر به انحراف یا ایجاد انحنای ناخواسته در مسیر شود. همچنین چرخش افقی رولیک‌ها منجر به آسیب دیدن لبه نقاله و بالا رفتن انرژی مصرفی خواهد شد.

تنظیم نامناسب پولی‌ها

برای اینکه نوار نقاله بتواند بدون انحراف مسیر خود را طی کند، نیاز است که سفتی تسمه یا اجزای آن در محدوده استاندارد باشند. برای این کار باید پولی اسنب و کششی را به درستی تنظیم کنید تا بیش از حد شل یا سفت نباشد؛ در غیر این صورت، نوار نقاله ساییده یا کشیده خواهد شد و ترک خواهد خورد.

ساخت نادرست کانوایر

یکی از مواردی که می‌تواند مانع از ایجاد انحراف در نوار نقاله شود، ساخت درست آن است؛ در صورتی که اصول ساخت کانوایر به درستی رعایت نشوند، سطوح دارای اعوجاج خواهند بود و ساختار غیریکنواختی دارند. همین موضوع می‌تواند با تغییر میزان اصطکاک ایجادشده، مسیر را تغییر دهد و منجر به انحراف شود.

دلایل انحراف نوار نقاله از نظر بارگیری

یکی از دلایل انحراف نوار نقاله مربوط به زمان بارگیری مواد بر روی آن است که می‌تواند این سیستم‌ها را از مسیر درست خارج کند. این دلایل عبارتند از:

بارگیری خارج از مرکز

به طور معمول کانوایر‌هایی که برای بارگیری مواد فله استفاده می‌شوند، این مشکل را پیدا می‌کنند؛ زیرا در این حالت، مواد از طریق سطوح شیبدار بر روی کانوایر قرار می‌گیرند و همین موضوع می‌تواند تاثیر وزن و ضربه‌های ناشی از برخورد را بیشتر کند. برای کاهش اثر این موضوعات، معمولا بارگیری به صورت مرکزی و عمودی انجام می‌شود؛ اما اگر در اثر سهل انگاری اپراتور یا تنظیم نبودن دستگاه‌ها، مواد به سمت لبه‌ها منتقل شوند، نوار نقاله از مسیر خود منحرف خواهد شد.

عدم اتصال صحیح تسمه

در برخی از نوار نقاله‌ها مانند بلت کانوایر که از تسمه برای انتقال مواد استفاده می‌کنند، عدم اتصال صحیح تسمه می‌تواند از دلایل انحراف نوار نقاله باشد. تسمه‌ها باید کاملا صاف باشند و از اتصالات اصولی برای نصب آن‌ها استفاده شود؛ در غیر این صورت تراز نخواهند شد و خیلی زود دچار انحراف می‌شوند. همچنین باید دقت کنید که عرض، ضخامت و نوع تسمه هم با وزن و مواد منتقل شده سازگار باشد تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. اگر می‌خواهید از این بابت مطمئن شوید، می‌توانید ساخت انواع کانوایر صنعتی را به ما در تادیافکو بسپارید.

نگهداری نامناسب کانوایر

از دیگر دلایل انحراف نوار نقاله، نگهداری نکردن درست از آن است که باعث می‌شود لبه‌ها دچار آسیب شده یا اصطکاک افزایش پیدا کند. برای مثال روغنکاری کردن غلط یا بی موقع، باعث بالا رفتن اصطکاک خواهد شد؛ همچنین روغنکاری بیش از حد هم می‌تواند لغزش ایجاد کرده و در نهایت انحراف را به وجود آورد. شما می‌توانید برای جلوگیری از این موضوع، مقاله نحوه نگهداری نوار نقاله را مطالعه کنید.

راه‌های جلوگیری از انحراف نوار نقاله

در صورتی که می‌خواهید انحرافی در مسیر نوار نقاله ایجاد نشود، می‌توانید یکی از اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بار‌ها را به صورت متعادل و هموار به نوار نقاله وارد کنید.
  • به طور مرتب این سیستم‌ها را بررسی کرده و موارد آسیب دیده را خیلی زود تعویض کنید.
  • نصب نوار نقاله را به یک فرد متخصص بسپارید تا به خوبی آن را تراز کند.
  • خطوط مرکزی را در امتداد یک خط مستقیم قرار داده و بارگیری را به صورت عمودی انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی دلایل انحراف نوار نقاله پرداخته و راه‌هایی را برای جلوگیری از بروز این مشکل بیان کردیم. شما می‌توانید برای ساخت و طراحی دقیق انواع کانوایر با ما در تادیافکو تماس بگیرید؛ طراحی این سیستم‌ها توسط تیم متخصص ما به گونه ای انجام می‌شود که هیچگونه انحرافی در مسیر به وجود نیاید.

سوالات متداول

میزان انحراف نوار نقاله به چه چیز‌هایی بستگی دارد؟

نوع و وزن مواد انتقالی، زاویه انتقال و محل نصب از مهمترین عوامل موثر بر انحراف کانوایر هستند.

چگونه می‌توان دلیل انحراف نوار نقاله را تشخیص داد؟

برای این کار باید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا با بررسی ساختار کانوایر، اصلیترین دلیل انحراف را کشف کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.