آموزش تنظیم نوار نقاله به صورت گام به گام

یکی از نکات مهمی که در زمان نصب و راه اندازی کانوایر باید در نظر داشته باشید، تنظیم نوار نقاله و جلوگیری از انحراف مواد بر روی آن است. ما در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم منظور از تنظیم کانوایر چیست؟ همچنین آموزش تنظیم نوار نقاله را به صورت کامل ارائه خواهیم داد.

 

آموزش تنظیم نوار نقاله
راهنمای مطالعه

اهمیت تنظیم نوار نقاله

در صورتی که تنظیم نوار نقاله به درستی انجام نشود، ممکن است اتفاقات مختلفی مانند ریزش مواد از روی تسمه‌ها، خراب شدن تجهیزات یا وارد شدن آسیب‌های سنگین به خطوط انتقال اتفاق بیفتد. زیرا انحراف مواد از روی کانوایر، باعث نفوذ آن‌ها در قسمت زیرین نوار‌های نقاله شده و در نتیجه اصطکاک را تا حد زیادی افزایش می‌دهند؛ همین موضوع در درازمدت می‌تواند باعث خراشیده شدن لبه‌ها شده و کارایی پولی‌های صنعتی را کاهش دهد. برای اطلاع از قیمت انواع کانوایر صنعتی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

منظور از تنظیم نوار نقاله چیست؟

سوال اینجا است که وقتی از تنظیم نوار نقاله صحبت می‌کنیم، دقیقا چه منظوری داریم و چه مواردی هستند که برای جلوگیری از انحراف نوار نقاله نیاز به تنظیم کردن دارند؟ مهمترین قسمت‌های تنظیمات در نوار نقاله عبارتند از:

منظور از تنظیم نوار نقاله چیست؟

  • تراز کردن رولیک‌ها یا غلتک‌ها
  • تنظیم شرایط بارگیری و تخلیه مواد بر روی نوار نقاله
  • تراز کردن سازه نسبت به خطوط مرکزی
  • هم سطح کردن قسمت‌های مختلف
  • اطمینان از عدم وجود برآمدگی یا فرورفتگی ناخواسته
  • اصلاح مسیر از مبدا به مقصد

مراحل تنظیم نوار نقاله

برای اینکه بتوانید به خوبی مسیر نوار نقاله را تنظیم کرده و از ایجاد مشکلات در بارگیری جلوگیری نمایید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

سه مرحله تنظیم نوار نقاله

1- تعیین نواحی کشش

نوار نقاله‌ها معمولا دارای تسمه یا نواری هستند که کار انتقال مواد را انجام می‌دهند؛ به همین دلیل در مرحله اول نیاز است که نواحی کشش بالا و پایین را مشخص کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که انتقال مواد می‌تواند بدون انحراف انجام شود و به سرعت دلخواه شما می‌رسد. معمولا در نزدیکی مکان نصب پولی‌ها به عنوان منطقه پرکشش معرفی می‌شود و مناطق کم کشش هم با توجه به نوع کانوایر تعیین می‌شوند. در صورتی که تنظیم کشش نوار به صورت درست انجام نشود، توزیع وزن هم متناسب نخواهد بود و همین موضوع می‌تواند مسیر را به صورت کلی منحرف کند.

2- تعیین نواحی انحراف

در مرحله بعدی از تنظیم نوار نقاله نیاز است محل‌هایی را مشخص کنید که احتمال ایجاد انحراف در مسیر، در آن‌ها وجود دارد. باید بدانید که به طور معمول نقاط پرکشش، یعنی در نزدیکی پولی‌ها یا جایی که مسیر دارای انحنا یا زاویه است، می‌توان انحراف را مشاهده کرد. علاوه بر این، نقاط انحراف در نوار نقاله‌هایی مانند رولیک کانوایر بیش از است؛ زیرا ما ر فواصل منظم، با یک نقطه پرکشش روبرو هستیم که می‌تواند مسیر را تغییر دهد.

3- اصلاح مسیر نوار نقاله

حال که نقاط پرکشش و نقاط منحرف کننده را تشخیص دادیم، باید تنظیم نوار نقاله را به منظور جلوگیری از ایجاد انحراف در مسیر انجام دهیم. برای این کار باید ابتدا نوار نقاله را خاموش کرده و به سراغ نواحی با کشش پایین، مانند اطراف کانوایر، برویم تا بتوانیم تنظیمات رولیک یا اجزای حرکت دهنده نوار نقاله را انجام دهیم. سپس نوار را نسبت به مرکز تنظیم کرده و دقت کنیم که هر نقطه دارای فاصله مناسبی از مرکز باشد. به این صورت، مرحله به مرحله سراغ نقاط منحرف کننده می‌رویم و آن‌ها را در خلاف جهت انحراف، تنظیم می‌نماییم. پس از انجام این کار، کانوایر را روشن می‌کنیم تا مطمئن شویم هیچ انحرافی در مسیر باقی نمانده و مرکزی سازی نقاط به درستی انجام شده است.

انواع روش‌های تنظیم نوار نقاله

برای اینکه بتوان نوار نقاله را تنظیم کرد، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع کانوایر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

روش های تنظیم کردن نوار نقاله

تقه زدن یا Knocking

در این روش، از یک چکش مخصوص برای وارد کردن ضربه به رولیک‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند آن‌ها را به نقطه اصلی خود برگرداند. با استفاده از این روش، می‌توانید به راحتی مسیر نوار نقاله را بر اساس دلخواه خود تنظیم کرده و نوار را به سمتی هدایت کنید که تمایل دارید. این روش معمولا برای کانوایر‌های تک جهته استفاده می‌شود؛ اما در صورتی که تعداد زیادی از رولیک‌ها جابجا شوند، می‌تواند اصطکاک غلتشی را تا حد زیادی افزایش دهد.

شیب دادن رولیک‌ها

یکی دیگر از روش‌های تنظیم نوار نقاله، تغییر شیب رولیک‌ها در حد 2 درجه است که معمولا با استفاده از یک واشر فلزی در قسمت زیرین لبه‌های پشتی انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود که نیرو‌های مرکزکننده تشدید شده و به این ترتیب، انحراف اصلاح شود. البته باید بدانید که تغییر بیش از اندازه شیب می‌تواند در نهایت میزان سایش را افزایش دهد؛ به همین دلیل از این روش باید با احتیاط استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از تادیافکو توضیح دادیم که تنظیم نوار نقاله به چه صورت انجام می‌شود و چه ضرورت‌هایی دارد؟ همچنین روش‌های مختلف را برای تنظیم کانوایر بیان کردیم و به صورت مرحله به مرحله، این کار را توضیح دادیم. ما در گروه تادیافکو به عنوان فروشنده و تولیدکننده انواع نوار نقاله صنعتی فعالیت داریم؛ شما می‌توانید برای خرید، طراحی یا ساخت انواع کانوایر صنعتی با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان با بیش از یک نفر، نوار نقاله را تنظیم کرد؟

خیر. توصیه می‌شود که بیش از یک نفر این کار را انچام ندهد؛ زیرا این موضوع باعث ایجاد تناقض در اصلاحات شده و در نهایت مسیر را دچار مشکل می‌کند.

آیا کانوایر‌های جدید هم نیاز به تنظیم دارند؟

بله. تنظیم نوار نقاله هم باید برای محصولات جدید انجام شود و هم مختص کانوایر‌های تعویض شده است. زیرا کالیبراسیون هردوی این‌ها باید بر اساس ویژگی‌های محل نصب انجام شود و نیاز به مسیریابی بر اساس شرایط محیطی است.

چگونه می‌توان نوار نقاله دوطرفه را تنظیم کرد؟

برای تنظیم نوار نقاله دوطرفه می‌توانید از تجهیزات کمک کننده استفاده کرده و دقت کنید که همه اتصالات کامل گونیا یا عمود باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.