بلت کانوایر چیست؟ انواع، مشخصات و کاربرد ها

بلت کانوایر یا نوار نقاله غلتکی یکی از پرکاربردترین سیستم‌های جابجایی مواد است که از یک سری غلتک یا رولر با فاصله یکسان ساخته شده است. این نوع از نوار نقاله‌ها در مقایسه با دیگر انواع، دارای کاربردهای گسترده تری هستند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بلت کانوایر چیست؟ همچنین کاربردهای نوار نقاله رولیک را بررسی کرده و انواع آن را معرفی می‌کنیم.

بلت کانوایر چیست؟
راهنمای مطالعه

بلت کانوایر چیست؟

بلت کانوار که به نام‌های نوار نقاله غلتکی یا نوار نقاله رولیک شناخته می‌شود، یکی از انواع سیستم‌های جابجایی مواد است که از یک سری غلتک‌های استوانه ای با فاصله یکسان برای جابجایی جعبه‌ها، لوازم، مواد، اشیا و قطعات در یک فضا یا از سطح بالایی به پایینی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اقلامی‌ که توسط نوار نقاله غلتکی جابجا می‌شوند، باید دارای سطوح صاف و صلب باشند که به مواد اجازه می‌دهد به آرامی‌ روی غلتک‌ها حرکت کنند. در ساختار بلت کانوایر از یک موتور محرک استفاده شده که سرعت حرکت مواد را تنظیم کرده و مانع از سقوط آن‌ها خواهد شد. ما در تادیافکو در زمینه فروش نوار نقاله در انواع مختلف فعالیت داشته و این محصولات را با ویژگی‌های دلخواه برای شما می‌سازیم.

کاربرد های بلت کانوایر چیست؟

مهمترین کاربردهای نوار نقاله غلتکی عبارتند از:

  • استفاده در خطوط مرتب سازی با سرعت بالا
  • قابلیت جابجایی کالا از سطح پایینتر به سطح بالاتر
  • کاربردهای دو جهته یا بازگشتی انتقال مواد
  • امکان تغییر جهت حرکت محصول
  • امکان انتقال بسته‌های نسبتا سنگین و بزرگ
  • صرفه جویی در هزینه‌های نیروی کار
  • افزایش ضریب اطمینان در انتقال محصول

ساختار نوار نقاله غلتکی

هرچند بسته به نوع، ممکن است ساختار بلت کانوایر متفاوت باشد؛ اما می‌توان اجزای یکسانی را در همه آن‌ها مشاهده کرد. به عبارت بهتر ساختار کلی این کانوایر‌ها از چند غلتک تشکیل شده که توسط یک تسمه یکنواخت پوشانده شده اند و با استفاده از موتور الکتریکی حرکت می‌کنند. معمولا در ساختار بلت کانوایر از یک قاب دائکی یا موقت استفاده می‌شود که نگهدارنده مواد خواهد بود و از جنس آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ است. موتور بلت کانوایر معمولا یک موتور 24 ولتی DC است که انرژی کمی‌ مصرف می‌کند و به دلیل ایجاد گشتاور کم، ایمنی مناسبی دارد. شما می‌توانید برای آشنایی با اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

انواع بلت کانوایر چیست؟

در پاسخ به سوال انواع بلت کانوایر چیست؟ باید بگوییم که بر اساس جنس به کار رفته در ساختار غلتک‌ها، نوع این محصولات متفاوت است. غلتک‌ها معمولا به حالت سیلندر یا استوانه هستند که متناسب با نیاز‌های محصول، از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و عبارتند از:

انواع نوار نقاله غلتکی بر اساس جنس غلتک‌ها

رولیک‌ های پلاستیکی

رولیک‌های پلاستیکی نوعی از بلت کانوایر اقتصادی است که برای تحمل بار‌های سبک طراحی شده است. نصب این رولیک‌ها آسان بوده و نیاز به نگهداری کنی دارد؛ همچنین صدای بسیار کمی‌ تولید خواهد کرد. مزیت استفاده از بلت کانوایر با رولیک‌های پلاستیکی، مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی یا رطوبت است که باعث می‌شود این محصولات طول عمر بیشتری داشته باشند. همچنین غلتک‌های پلاستیکی به راحتی تمیز می‌شوند و به عنوان نوار نقاله صنایع غذایی هم قابل استفاده هستند.

رولیک‌ های نایلونی

بلت کانوایر با رولیک نایلونی از جنس پلی آمید ساخته شده است که در مقایسه با پلاستیک‌های معمولی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد و می‌تواند بار‌های متوسط تا سنگین را جابجا کند. این نوع از بلت کانوایر برای استفاده مداوم مناسب هستند و در برابر سایش، مواد شیمیایی یا خوردگی مقاومت فوق العاده ای از خود نشان می‌دهند. همچنین وزن کمی‌ دارند و به دلیل لرزش کم، صدای محدودی ایجاد می‌کنند.

غلتک فولادی با روکش پلاستیکی

یکی دیگر از انواع بلت کانوایر دارای غلتک فولادی با روکش پلاستیکی است که لایه ای از پلاستیک جامد، روی فولاد ضدزنگ را پوشانده است. این موضوع باعث می‌شود که چسبندگی غلتک بهبود پیدا کرده و مانع از آسیب دیدن مواد انتقالی خواهد شد. بلت کانوایر با رولیک‌های روکش دار در برابر الکتریسیته ساکن و مواد شیمیایی مقاوم هستند و قابلیت تنظیم دارند. این نوع از نوار نقاله رولیک را می‌توان در صنعت خودروسازی، چاپ و بسته بندی مورداستفاده قرار داد.

بلت کانوایر فولادی

از دیگر انواع نوار نقاله غلتکی می‌توان به رولیک‌های فولادی با سطح صاف اشاره کرد که تمیزکاری آسانی دارد و می‌تواند مواد سنگین را جابجا کند. این نوع از رولیک‌ها به دلیل سطح صاف، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و با مواد مختلف سازگار هستند. برای اطلاع از قیمت کانوایر استیل در انواع مختلف بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

انواع بلت کانوایر از نظر ساختار

بسته به شیوه و زاویه انتقال مواد در نوار نقاله رولیک، می‌توان انواع بلت کانوایر را به صورت زیر تعریف کرد:

انواع نوار نقاله غلتکی از نظر ساختار

  • نوار نقاله رولیک تخت که در آن تسمه کاملا یکنواخت است و تنها دو غلتک در ابتدا و انتهای آن قرار گرفته است؛ این نوع نوار نقاله رولیک نباید به صورت دستی تغذیه شود و در مسافت‌های طولانی هم قابل استفاده است. از بلت کانوایر تخت برای بسته بندی، مرتب سازی و مونتاژ استفاده می‌شود.
  • بلت کانوایر مسطح که برای حمل و نقل داخلی استفاده می‌شود و یک سری پولی برای انتقال گشتاور در آن تعبیه شده است. تسمه این نوار نقاله را می‌توان با استفاده از مواد دلخواه ساخته و در مسافت‌های کوتاه از آن استفاده کرد.
  • بلت کانوایر مدولار که دارای تعداد مشخصی قطعه در هم قفل شده است که امکان جابجایی مواد در فضای کم یا مسیر‌هایی با انحنای زیاد را فراهم کرده و تعمیر و نگهداری ساده ای دارد.
  • نوار نقاله رولیک زنجیری که دارای یک درایو زنجیری متصل به هر غلتک است و با استفاده از چرخ دنده‌های تعبیه شده در این غلتک نیرو می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله از گروه تادیافکو به این سوال پاسخ دادیم که بلت کانوایر چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین انواع نوار نقاله غلتکی را بررسی کرده و کاربردهای هریک را بیان کردیم. شما می‌توانید برای سفارش طراحی و ساخت بلت کانوایر یا خرید این محصول با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

رایجترین کاربرد بلت کانوایر چیست؟

این نوع از نوار نقاله‌ها معمولا برای انتقال داخلی مواد در میان خطوط انتقال از بالا به پایین استفاده می‌شود و قادر به تحمل بار‌های سبک یا متوسط هستند.

آیا امکان استفاده از بلت کانوایر در فرودگاه‌ها وجود دارد؟

بله. اصلیترین کاربرد نوار نقاله رولیک را می‌توان در فرودگاه‌ها مشاهده کرد که به بهبود سرعت و دقت انتقال مواد کمک زیادی می‌کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.