اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

نوار نقاله یا کانوایر صنعتی امروزه یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها در صنایع مختلف هستند که برای انتقال مواد گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرند. اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله ممکن است بسته به نوع کانوایر متفاوت باشد، با این حال یک سری از اجزا در همه این وسایل مشترک هستند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم اجزای تشکیل دهنده اصلی در نوار نقاله را به شما معرفی کرده و کارایی هریک را بیان کنیم.

اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله
راهنمای مطالعه

پولی های صنعتی

یکی از اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله که تجهیزات مکانیکی این وسایل را پشتیبانی کرده و باعث روان‌تر شدن حرکت تسمه می‌شود، پولی نام دارد. انواع پولی‌های صنعتی در کانوایر می‌توانند کشش تسمه را کنترل کرده و به نوعی جهت حرکت آن را مشخص کنند. تادیافکو در زمینه فروش پولی صنعتی در انواع مختلف فعالیت دارد؛ برای خرید یا سفارش ساخت این محصولات می‌توانید با ما تماس بگیرید. باید بدانید که انواع مختلفی از پولی‌ها در سیستم‌های نوار نقاله استفاده می‌شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع پولی صنعتی در اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

  • هد پولی یا Head Pulley که به گیربکس متصل به موتور وصل می‌شود و معمولا در انتهای خط تخلیه نوار نقاله یا محل اتصال دو کانوایر به هم مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل قویتر و بزرگتر از سایر پولی‌ها است.
  • پولی دم یا tail pulley که در انتهای گیرنده نوار نقاله قرار می‌گیرد و در زمان چرخش تسمه به عنوان تکیه گاه عمل می‌کند.
  • پولی اسناب یا Snub Pulley که می‌تواند زاویه بسته شدن تسمه بر روی پولی محرک را تعیین کرده و در کانوایر‌هایی با طول زیاد یا مواردی که نیاز به انتقال بار‌های سنگین وجود دارد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • پولی برداشت یا Take up pulley که حفظ کشش تسمه را در نوار نقاله‌هایی با طول کم بر عهده دارد.

موتور الکتریکی، جزئی از سیستم نوار نقاله

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله صنعتی، الکتروموتور یا موتور الکتریکی است که با استفاده از کوپلینگ به شفت ورودی گیربکس متصل می‌شود. توان این موتور الکتریکی، تعیین می‌کند که نوار نقاله توانایی انتقال چه مقدار مواد را دارد و در چه طولی می‌تواند کار کند. واضح است که انتقال مواد فله به دلیل وزن متغیر آن‌ها، انتقال مواد سنگین و انتقال در طول زیاد نیاز به موتور الکتریکی با قدرت بیشتری دارد که باید در زمان طراحی و ساخت نوار نقاله تا حد زیادی موردتوجه قرار بگیرد.

هرزگرد ها

از دیگر قسمت‌های اصلی سازنده انواع نوار نقاله صنعتی می‌توان به هرزگرد‌ها اشاره کرد که وظیفه پشتیبانی از نوار نقاله‌ها را بر عهده دارند. به عبارت بهتر هرزگرد‌ها می‌توانند اصطکاک میان غلتک‌ها و تسمه را تا حد زیادی کاهش داده و به این ترتیب باعث روان شدن حرکت نوار نقاله شود. از سوی دیگر با استفاده از هرزگرد‌ها می‌توان امکان انتقال عمودی مواد یا ایجاد پیچ‌های نسبتا تند را فراهم کرد. در صورتی که هرزگرد‌ها آسیب ببینند، باید بلافاصله تعویض شوند؛ زیرا می‌توانند به تسمه هم خسارت وارد کنند. از انواع مختلف هرزگرد در اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع مختلف هرزگرد در اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

  • هرزگرد راهنما که اجازه نمی‌دهد تسمه نوار نقاله از چارچوب خارج شود و از رسیدن آسیب به آن جلوگیری می‌کند.
  • هرزگرد برگشت که در انتهای پایینی نوار نقاله قرار می‌گیرد و معمولا در فاصله 1و5 تا 2 متری از این سیستم یافت می‌شود.
  • هرزگرد حمل ضربه که دارای یک روکش پلاستیکی در قسمت بیرونی است و می‌تواند از انتقال ضربه به تسمه در حین انتقال مواد جلوگیری کند.
  • هرزگرد خودتراز که وظیفه تراز کردن قسمت‌های پایینی نوار نقاله را بر عهده دارد.
  • هرزگرد برگشت مارپیچی که وظیفه دارد با ایجاد اصطکاک کافی، امکان ساخت پیچ‌های تند در نوار نفقاله را فراهم کند.

اسکیت بورد، از اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

اسکیت بورد، از اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

از دیگر اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله می‌توان به اسکیت بورد اشاره کرد که در قسمت بارگیری نوار نقاله قرار داده می‌شود. این تخته می‌تواند مواد را تا زمانی که سرعت تسمه به حد دلخواه برسد، بر روی آن نگه دارد. به این ترتیب از ایجاد تلاطم در مسیر انتقال جلوگیری خواهد کرد و به ویژه در انتقال مواد فله، از ریختن مواد در زمان بارگیری یا انتقال از نوار نقاله دیگر، جلوگیری خواهد کرد.

پاک کننده یا اسکراپر نوار نقاله

وظیفه اصلی تسمه یا پره‌ها در نوار نقاله، حمل مواد است؛ در طی این فرایند، ممکن است مواد به تسمه یا پره‌ها بچسبند یا سطح آن‌ها را ناهموار کنند. در چنین مواردی باید از اسکراپر یا خراش دهنده استفاده کرد که می‌تواند از انباشته شدن مواد در پولی‌ها یا هرزگرد بازگشتی جلوگیری کند. این خراش دهنده‌ها در سه نوع اولیه، ثانویه و V شکل عرضه می‌شوند که هریک در مراحل مختلفی از فرایند مورداستفاده قرار گرفته و برای نوار نقاله‌های مختلفی مناسب هستند.

هود یا سیستم تهویه

برای محافظت از نوار نقاله در برابر تغییر شرایط محیطی مانند تغییرات رطوبت، دما یا حرارت، از هود یا سیستم تهویه استفاده می‌شود. برای ساخت این هود معمولا از ورق گالوانیزه استفاده شده و با استفاده از آن می‌توان از ایجاد گرد و غبار در طول این فرایند هم جلوگیری کرد.

سایر اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

علاوه بر مواردی که ذکر شد، یک سری از اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله وجود دارند که کوچکتر هستند، اما وظایف مهمی‌ را بر عهده دارند. از مهمترین این موارد می‌توان به اجزای زیر اشاره کرد:

  • بک استاپ که در نوار نقاله‌های شیبدار برای جلوگیری از حرکت تسمه نقاله در جهت معکوس استفاده می‌شود.
  • Take-up که کشش را در نقاط مختلف برای جلوگیری از لغزش حفظ می‌کند و در دو نوع دستی یا جذب گرانش عرضه می‌شود.
  • لوله‌های تغذیه که برای بارگیری مواد در نوار نقاله استفاده می‌شوند و دبی مواد ورودی را تنظیم می‌کنند.
  • لوله‌های تخلیه که برای خروج مواد از سیستم نوار نقاله و انتقال آن‌ها به مرحله بعدی استفاده می‌شوند.
  • صفحه عرضه که از گیر افتادن مواد ریخته شده در میان پولی و تسمه جلوگیری می‌کند.
  • سوئیچ‌های سرعت که برای تنظیم سرعت انتقال مواد و چرخش نوار نقاله استفاده می‌شوند.
  • سوئیچ‌های ایمنی که برای توقف نوار نقاله در مواقع اضطراری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مقاله از تادیافکو به معرفی اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله پرداخته و وظایف هریک از آن‌ها را بیان کنیم. دقت داشته باشید که خراب شدن هریک از این قسمت‌ها می‌تواند منجر به ایجاد خسارت‌های زیادی در سیستم شود؛ بنابراین نیاز است که حتما به طور دوره ای، سلامت بخش‌های مختلف کانوایر را موردبررسی قرار دهید.

سوالات متداول

لوله‌های تغذیه و تخلیه چطور می‌توانند دبی ورود و خروج مواد را تعیین کنند؟

عرض و شیب این لوله‌ها تعیین کننده سرعت بارگیری و تخلیه مواد بر روی نوار نقاله است و می‌توانند در کاهش ضربه واردشده به تسمه یا دیگر اجزای تشکیل نوار نقاله، نقش به سزایی داشته باشند.

چه زمانی می‌توان از دکمه‌های سوئیچ اضطراری استفاده کرد؟

در زمان تعمیر یا بررسی دوره ای نوار نقاله می‌توان از این سوئیچ‌ها برای قطع اتصال برق و حفظ ایمنی اپراتور‌ها استفاده کرد. در حین بارگیری یا تخلیه هم توصیه می‌شود که تا حد امکان از این سوئیچ‌ها استفاده نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.