مزایای استفاده از کوپلینگ روتکس و ویژگی‌های آن

کوپلینگ روتکس یا کوپلینگ خورشیدی نوعی از انواع کوپلینگ انعطاف پذیر است که در طیف وسیعی از دما‌ها کار می‌کند، در برابر مواد شیمیایی مقاوم است، سرعت و میرایی خوبی دارد و می‌تواند ناهماهنگی‌های زاویه‌ای را به خوبی کنترل کند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به بررسی مزایای استفاده از کوپلینگ عنکبوتی بپردازیم و ویژگی‌های آن را برای شما بیان کنیم.

مزایای استفاده از کوپلینگ روتکس
راهنمای مطالعه

کوپلینگ روتکس چیست؟

قبل از اینکه به بررسی مزایای استفاده از کوپلینگ خورشیدی بپردازیم، باید بدانیم که کوپلینگ روتکس چیست؟ کوپلینگ عنکبوتی از نوع قطعات محوری انعطاف پذیر است که ساختار آن برای تحمل انواع بار‌های محوری و پیچشی بهینه سازی شده است. کوپلینگ خورشیدی معمولا از جنس پلی یورتان ساخته می‌شود و می‌تواند توان مکانیکی را به خوبی منتقل کند.

از سوی دیگر این مدل کوپلینگ می‌تواند لرزش‌ها و ارتعاشات را به طور قابل توجهی کاهش داده و ضربات را جذب کند. به همین دلیل به عنوان قطعه‌ای همه کاره شناخته می‌شود. ما در زمینه فروش کوپلینگ روتکس و ساخت آن با بهترین قیمت و کیفیت فعالیت کرده و می‌توانیم نیاز صنایع شما را به این قطعات به طور کامل از بین ببریم.

ویژگی‌های کوپلینگ خورشیدی

ویژگی‌های کوپلینگ روتکس یا خورشیدی

  • قابل استفاده دز طیف دمایی گسترده
  • قابلیت تحمل ناهماهنگی زاویه‌ای
  • قابلیت تحمل بار‌های واکنشی ناشی از عدم همراستایی
  • سرعت خوب
  • مقاومت شیمیایی مناسب
  • قابلیت میرایی خوب
  • نصب آسان و مستقیم
  • قابلیت نصب در زاویه دلخواه
  • توانایی انتقال گشتاور از 0.5 تا 655 نیوتن متر
  • سایز توپی آلومینیومی‌ از 38 تا 55 میلیمتر
  • سایز توپی فولادی از 42 تا 52 میلیمتر
  • سایز توپی چدنی از 55 تا 330 میلیمتر
  • دارای خاصیت زیرو بکلش یا بدون پس زنی برای استفاده در انواع سروو موتور
  • مناسب برای کار در دما‌های منفی 30 تا 90 درجه سانتی گراد (در برخی مدل‌ها منفی 50 تا 120 درجه سانتی گراد)

اجزای سازنده و جنس کوپلینگ روتکس

اجزای سازنده و جنس کوپلینگ روتکس

دلیل گسترده بودن مزایای استفاده از کوپلینگ خوشیدی مربوط به ساختار فیزیکی و جنس قسمت‌های مختلف آن است. به طور کلی کوپلینگ عنکبوتی از دو قطعه توپی فلزی و سک رابط الاستیکی ساخته شده که هریک از هاب‌ها در آن دارای آرواره‌های مقعری هستند. این دندانه‌ها با رابط خورشیدی شکل تماس پیدا می‌کنند و می‌توانند ناهمراستایی را برطرف کرده یا ارتعاشات را جذب کنند. توپی‌های فلزی در کوپلینگ فکی از آلومینیوم، فولاد یا چدن ساخته می‌شوند و قسمت الاستیک از جنس پلی یورتان است.

مزایای استفاده از کوپلینگ خورشیدی

به طور کلی کوپلینگ روتکس یا فکی دارای دو بخش فلزی و یک بخش پلاستیکی است که می‌توانند ایمنی در حین کار را تا حد زیادی برای شما فراهم کنند. از مهمترین مزایای استفاده از کوپلینگ خورشیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای استفاده از کوپلینگ خورشیدی

عدم نیاز به روغنکاری

یکی از مهمترین مزیت‌های کوپلینگ فکی این است که بر خلاف دیگر انواع مانند کوپلینگ چرخ دنده‌ای یا کوپلینگ زنجیری، نیازی به روغنکاری دوره‌ای ندارد. در نتیجه می‌تواند بدون نیاز به صرف هزینه تعمیر و نگهداری اضافه، در شرایط اولیه به کار خود ادامه دهد. این ویژگی در میان انواع کوپلینگ‌های منعطف بسیار رایج است. شما می‌توانید مقاله کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟ را برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره مطالعه کنید.

قابلیت تحمل بار بالا کوپلینگ فکی

کوپلینگ‌های خورشیدی دارای یک عنصر انعطاف پذیر در میانه دو هاب فلزی هستند که می‌تواند گشتاور را از طریق فشرده سازی منتقل کند. استفاده از این عنصر منعطف باعث شده که این مدل کوپلینگ‌ها بتوانند میزان بار بیشتری را منتقل کنند و تنش‌های برشی را به راحتی تحمل نمایند. این مدل از کوپلینگ‌ها می‌توانند ارتعاشات را تا حد زیادی جذب کرده و در نتیجه از دستگاه‌ها در برابر بار‌های ضربه‌ای محافظت کنند.

طراحی ایمن در برابر شکست

از دیگر مزایای استفاده از کوپلینگ عنکبوتی می‌توان به طراحی ایمن در برابر خرابی و شکست اشاره کرد. این مدل کوپلینگ‌ها تا مدت زیادی می‌توانند بدون نیاز به تعمیر و تعویض، به کار خود ادامه دهند. از سوی دیگر ساختار سه قسمتی آن‌ها هم باعث شده که خیلی سریع بتوان آن‌ها را بازرسی کرده و در صورت نیاز، قطعات را تعویض نمود. در نتیجه طول عمر این مدل کوپلینگ‌ها بسیار زیاد است. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر درباره علت خرابی کوپلینگ مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

مناسب برای کاربرد‌هایی با عملکرد سرعت بالا

یکی دیگر از مزایای استفاده از کوپلینگ روتکس این است که می‌تواند در سرعت‌های بالا کار کند. به عبارت بهتر استفاده از گیربکس در کنار کوپلینگ فکی می‌تواند ناهماهنگی شفت در این سرعت‌ها را به حداقل برساند و در طیف وسیعی از کاربرد‌ها مانند میکسر، کمپرسور، دمنده، پمپ و نوار نقاله استفاده شود. البته کوپلینگ‌هایی که در هریک از این کاربرد‌ها استفاده می‌شوند، ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ به همین دلیل شما می‌توانید سفارش ساخت انواع کوپلینگ را به صورت تخصصی به ما در تادیافکو بدهید.

قابلیت جذب شوک‌های سیستمی‌

الکتروموتور‌ها و انواع دستگاه‌های الکتریکی در صنعت، معمولا ارتعاش و لرزش زیادی تولید می‌کنند که این ارتعاشات می‌تواند باعث ایجاد شوک در مدار شود. یکی از مزایای استفاده از کوپلینگ روتکس این است که این شوک‌ها را به طور موثری خنثی کرده و می‌تواند با جذب ارتعاشات، مانع از وارد شدن آسیب به سیستم شود.

از دیگر مزایای استفاده از کوپلینگ روتکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده در طیف گسترده‌ای از ماشین آلات
  • قدرت انتقال گشتاور زیاد
  • قابلیت جبران انحرافات محوری، زاویه‌ای و شعاعی
  • عایق الکتریسیته و جریان برق
  • موناژ و نصب آسان
  • عملکرد خوب در محیط‌های نفتی و روغنی

سخن پایانی

کوپلینگ خورشیدی، روتکس، عنکبوتی یا فکی از جمله قطعات بسیار پرکاربرد در ماشین‌های صنعتی امروزی است. در این مقاله از تادیافکو به بررسی مزایای استفاده از کوپلینگ روتکس پرداخته و ویژگی‌های آن را بررسی کردیم. شما می‌توانید برای ساخت انواع کوپلینگ عنکبوتی یا خرید این محصولات با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

بازه دمایی قابل تحمل توسط کوپلینگ را چه چیزی مشخص می‌کند؟

جنس و درجه سختی قسمت الاستیک از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی بازه دمایی قابل تحمل هستند.

اصلیترین مزایای استفاده از کوپلینگ روتکس چیست؟

حذف شوک‌های ناگهانی در سیستم و عدم نیاز به نگهداری از اصلیترین مزیت‌های کوپلینگ خورشیدی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.