کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟ انواع و کاربرد آن

کوپلینگ یکی از اتصالاتی است که می‌تواند نا هم‌راستایی در میان دو شفت را جبران کند و از انتقال انواع بارها در میان شفت‌ها جلوگیری نماید. این وسیله دارای دو نوع صلب و انعطاف پذیر است که با توجه به ویژگی‌های فیزیکی مختلفی که دارند، کاربردهای متفاوتی هم خواهند داشت. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کوپلینگ انعطاف پذیر چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟ همچنین انواع این اتصالات را هم بررسی خواهیم کرد.

کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟ انواع و کاربرد آن
راهنمای مطالعه

کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟

در جایی که قصد انتقال گشتاور در میان محرک‌های اصلی و عناصر چرخان را داشته باشیم، از کوپلینگ انعطاف پذیر استفاده می‌کنیم. این نوع کوپلینگ می‌تواند ناهم‌راستایی محورها را جبران کند؛ اما برای جبران ناهم راستایی شعاعی نمی‌توان از این وسیله استفاده کرد. علاوه بر این در صنایعی که با دمای زیادی سر و کار دارند، اجسام و دستگاه‌های فلزی دچار انبساط و انقباض می‌شوند؛ در نتیجه از کوپلینگ انعطاف پذیر می‌توان برای جبران این تغییرات دمایی در عناصر مختلف دستگاه استفاده نمود. برای خرید و یا استعلام قیمت انواع کوپلینگ به لینک درج شده مرجعه فرمایید.

ویژگی کوپلینگ انعطاف پذیر

  • داشتن ساختار کوچک برای استفاده در انواع مکانیزم‌ها
  • قابل استفاده در هر میزان اسب بخار و گشتاور
  • ساخته شده از مواد الاستیک و انعطاف پذیر
  • امکان اصلاح ناهماهنگی‌ها در طی چرخش
  • جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی‌های جزئی بین محور محرک و محور چرخان

نحوه عملکرد کوپلینگ منعطف

حال که متوجه شدیم کوپلینگ منعطف چیست؟ باید با نحوه عملکرد آن هم آشنا شویم. این مدل کوپلینگ ساده‌ترین و رایج‌ترین راه‌حل برای مشکل ناهماهنگی شفت را ارائه می‌دهد و می‌توان با جذب نیروهای بازگردان جانبی، زاویه‌ای و محوری موقعیت چرخش را به خوبی حفظ کند. بسته به نوع کاربرد کوپلینگ انعطاف پذیر، درجه میزان سفتی پیچشی ایجادشده متفاوت خواهد بود.

انواع کوپلینگ انعطاف پذیر از نظر نحوه عملکرد

یکی دیگر از سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که انواع کوپلینگ منعطف چیست؟ به طور کلی اغلب کوپلینگ‌ها به یکی از چهار دسته زیر تعلق دارند:

انواع کوپلینگ انعطاف پذیر از نظر نحوه عملکرد

کوپلینگ منعطف مکانیکی

کوپلینگ‌های انعطاف پذیر مکانیکی می‌توانند در قطعات شل به کار رفته از غلتش یا لغزش قطعات جلوگیری نمایند. این نوع اتصالات قادر هستند یک اتصال متحرک را ایجاد کنند که نیروهای بار ناشی از واکنش به ناهماهنگی‌ها را کاهش می‌دهد و می‌توان رسیدن به سطوح گشتاور بالا را با دقت زیادی امکان‌پذیر کند. این نوع کوپلینگ‌ها دارای سفتی پیچشی بالایی هستند و نیاز به تعمیر، نگهداری و روغن‌کاری مداوم دارند. مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل کوپلینگ انعطاف پذیر عبارت‌اند از:

  • چگالی گشتاور بالا
  • جبران‌کننده انواع ناهماهنگی‌های محوری و زاویه‌ای
  • قابلیت دستیابی به گشتاورهای بالا در سرعت‌های زیاد
  • حساس به خرابی روغن‌کاری
  • مناسب برای استفاده در انواع صنایع فلزی و ماشین‌آلات صنعتی بزرگ مانند پمپ، دمنده، کمپرسور و میکسر

کوپلینگ انعطاف پذیر شبکه ای

کوپلینگ شبکه ای انعطاف پذیر در واقع کوپلینگ‌های مکانیکی چند تکه‌ای هستند که برای انتقال گشتاور و چرخش در میان مجموعه‌های انتقال قدرت مکانیکی استفاده می‌شوند. این نوع کوپلینگ‌های شبکه ای دارای دو توپی شکاف شعاعی و یک کیت پوشش هستند و می‌توانند لرزش را تا 30 درصد کاهش دهند؛ از سوی دیگر بارهای ضربه‌ای را هم به طور قابل توجهی مهار می‌کنند. ویژگی‌های کوپلینگ منعطف شبکه ای چیست؟

  • دارای اجزای قابل‌تعویض
  • قابلیت نصب ساده
  • مقاومت خوب در برابر شرایط محیطی
  • مناسب برای استانداردهای اینچی و متریک
  • بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
  • نیاز به روغن‌کاری دوره‌ای
  • مناسب برای استفاده در موتور، پمپ، نوار نقاله و کاهنده

کوپلینگ اولدهام

یکی دیگر از انواع کوپلینگ انعطاف پذیر به نام اولدهام شناخته می‌شود که از سه دیسک ورودی، خروجی و میانی ساخته شده و توسط شیارهایی با جابه‌جایی 90 درجه تقسیم شده است. این مدل کوپلینگ می‌تواند ناهماهنگی محوری جانبی را تا 10 درصد قطر اسمی شفت و تا 3 درجه ناهماهنگی زاویه‌ای را جبران کند. البته برخی از سازندگان ادعا دارند که با استفاده از این کوپلینگ انعطاف پذیر می‌توان ناهماهنگی زاویه‌ای تا 5 درجه را هم جبران کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از:

  • دارای ظرفیت گشتاور بالا
  • مقاوم در برابر روغن‌ها
  • عایق الکتریکی
  • مناسب برای موقعیت‌های گشتاور انتقال کوچک و اتصال دو شفت هم محور
  • نیاز به روانکاری دوره‌ای
  • مناسب برای کاربردهای رباتیک، چاپگر و دستگاه کپی

کوپلینگ غشا فلزی

اگر بپرسید که رایج‌ترین کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟ می‌توانیم کوپلینگ غشا فلزی را معرفی کنیم که دارای یک تیر فلزی با شکاف‌های مارپیچی است و امکان انتقال گشتاور در هر  جهت را فراهم می‌کند. این مدل از کوپلینگ‌ها سایز کوچکی دارند و برای تجهیزات مینیاتوری استفاده می‌شوند؛ همچنین نصب آسانی داشته و می‌توانند ناهماهنگی‌های موازی را تا 0.025 اینچ جبران کنند. از سوی دیگر امکان جبران ناهماهنگی‌های زاویه‌ای تا 7 درجه را دارند و می‌توانند دقت موقعیت‌یابی میان محورها را تضمین کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل کوپلینگ انعطاف پذیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون نیاز به روغن‌کاری
  • امکان رسیدن به دقت‌های بسیار زیاد
  • مناسب برای حمل بارهای گشتاور
  • برای محیط‌های عملیاتی با دماهای شدید و مواد شیمیایی خشن مناسب نیست
  • کاربرد در دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، علامت‌گذاری‌های لیزری، تجهیزات شیرینی‌پزی، چاپگر سه بعدی، تجهیزات پردازش مواد غذایی و سرعت‌سنج‌ها

کوپلینگ الاستومری

از دیگر انواع کوپلینگ انعطاف پذیر که از مواد ارتجاعی برای انتقال گشتاور در میان دو توپی فلزی استفاده شده است، می‌توان به کوپلینگ الاستومری اشاره کرد. باید بدانید که طول عمر این مدل کوپلینگ منعطف در مقایسه با دیگر محصولات کمتر است؛ زیرا مواد الاستومری زودتر فرسوده می‌شوند. با این حال این تجهیزات نیازی به روغن‌کاری ندارند و نصب آنها هم بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این مدل کوپلینگ انعطاف پذیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به روغن‌کاری
  • امکان تحمل درجه بالایی از ناهماهنگی
  • میرایی بالای ارتعاش
  • قابلیت تحمل جذب ضربه
  • قیمت مناسب
  • طول عمر قابل‌قبول

انواع کوپلینگ منعطف در بازار

اگر قصد خرید کوپلینگ‌های منعطف را دارید، نیاز است که بدانید انواع کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟ رایج‌ترین این محصولات از قرار زیر هستند:

کوپلینگ دنده ای

خرید و ساخت کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای یکی از انواع کوپلینگ‌های انعطاف پذیر مکانیکی است که از دو توپی با دندانه‌های دنده خارجی تاج‌دار ساخته شده است. این کوپلینگ‌ها دارای فلنج‌های داخلی هستند و می‌توانند تا حدود 4 تا 5 درجه انحراف زاویه‌ای را جبران نمایند. کوپلینگ‌های دنده ای گشتاور خوبی را ارائه می‌دهند و عمر مفید آنها در حدود 3 تا 5 سال است؛ اما اگر ساخت کوپلینگ دنده ای بر اساس اصول استاندارد انجام شود، می‌توانند تا چند دهه هم عمر کنند. شما می‌توانید برای ثبت سفارش ساخت کوپلینگ چرخ دنده ای با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

کوپلینگ زنجیری غلتکی

کوپلینگ‌های زنجیری غلتکی دارای دو هاب چرخ‌دار شعاعی هستند که برای کاربردهایی با گشتاور و سرعت کم تا متوسط کارایی دارند. این مدل از کوپلینگ‌های منعطف می‌توانند ناهماهنگی‌های زاویه‌ای و محوری را جبران کنند؛ زیرا فلنج‌های آنها با استفاده از زنجیرهای دوبلکس به هم متصل شده‌اند که استحکام بالایی را به آنها می‌بخشند.

فروش و ساخت کوپلینگ زنجیری

استفاده از کوپلینگ‌های زنجیری یک راه مقرون به صرفه برای انتقال نیرو بین شفت‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ اما اگر نیاز به دقت خیلی زیاد در حرکت باشد، معمولا استفاده از این مدل کوپلینگ انعطاف پذیر توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که کاربرد این کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟ می‌توانیم به صنایع حمل و نقل، ماشین‌آلات نجاری، کشاورزی، دکل‌های حفاری چاه نفت، ساخت و ساز و تجهیزات بالابر اشاره کنیم. شما می‌توانید برای خرید کوپلینگ زنجیری بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

کوپلینگ روتکس

ساخت و فروش کوپلینگ روتکس

یکی دیگر از این انواع به نام Jaw Coupling یا کوپلینگ انعطاف پذیر روتکس شناخته می‌شود که حالتی خورشیدی یا عنکبوتی دارد. این مدل از اتصالات دارای یک جفت فکی است که می‌توانند گشتاور را از طریق فشرده‌سازی عضو خورشیدی انعطاف پذیر انتقال دهند و در گشتاورهای مختلف مورداستفاده قرار بگیرند. از کوپلینگ خورشیدی در طیف گسترده‌ای از دماها استفاده می‌شود و می‌توان برای کار با انواع مواد شیمیایی یا سرعت‌های بالا هم از آنها استفاده کرد. شما می‌توانید برای انواع برنامه‌های کنترل شتاب، کاهش سرعت زیاد، نوار نقاله، پمپ‌های فشاری و سنگ‌شکن‌ها، سفارش ساخت کوپلینگ روتکس را ثبت کنید.

کوپلینگ انعطاف پذیر فنری

ساخت و فروش کوپلینگ فنری

از دیگر انواع کوپلینگ انعطاف پذیر می‌توان به کوپلینگ طرح رادکس یا فنری اشاره کرد که می‌توانند تا سرعت 10 دور بر دقیقه را تحمل کنند. این اتصالات در دو نوع تک دیسکی و دوتایی به فروش می‌رسند و می‌توانند ماشین‌های صنعتی بزرگ را کنترل کنند. همچنین این کوپلینگ‌ها می‌توانند از اتصال کوتاه در میان تجهیزات جلوگیری کنند و در کمپرسورها و میکسرها مورداستفاده قرار می‌گیرند. گروه تادیافکو در زمینه فروش کوپلینگ دیسکی و ساخت این محصولات بر اساس نیازهای شما فعالیت می‌کند.

کوپلینگ لقمه ای KB

ساخت و فروش کوپلینگ لقمه ای KB

کوپلینگ لقمه ای KB می‌تواند انبساط طولی قطعات مختلف را جبران نموده و به عنوان کلاچ قطع و وصل هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع اتصالات در انواع توربین‌های بخار و کمپرسورها مورداستفاده قرار می‌گیرند و در انواع صنایع سیمان، تولید برق و تولید مواد شیمیایی هم کاربرد دارند. شما می‌توانید برای ساخت کوپلینگ لقمه ای KB با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟ همچنین ویژگی‌های آنها را معرفی کرده و کاربردهای انواع آنها را بیان نمودیم. شما می‌توانید برای ساخت و خرید انواع کوپلینگ صنعتی با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

جنس بدنه کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟

برای ساخت بدنه این اتصالات از فلزاتی مانند برنج، آلومینیوم، چدن، فولاد ضدزنگ و فولاد کربن استفاده می‌شود و قسمت‌های انعطاف پذیر از پلاستیک‌های مختلفی مانند پلی یورتان یا دیگر ترموپلاستیک‌ها ساخته می‌شوند.

کاربرد اصلی کوپلینگ انعطاف پذیر چیست؟

این مدل کوپلینگ‌ها بیشتر برای جبران تغییرات دمایی بر روی دستگاه‌های مختلف مورداستفاده قرار میگیرند.

4/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.