نکات مهم در تعمیر و نگهداری کوپلینگ

بسیاری از شرکت‌ها هزینه زیادی را برای خرید کوپلینگ‌های باکیفیت و دقیق صرف می‌کنند تا مطمئن شوند که شفت‌ها به درستی هم تراز شده‌اند. اما باید بدانید که همه چیز بستگی به خرید کوپلینگ باکیفیت ندارد! بلکه دانستن شیوه درست نگهداری کوپلینگ هم می‌تواند بر روی این موضوع تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر می‌خواهید که انواع کوپلینگ صنعتی دوام زیادی داشته باشند و تا مدت‌ها برای شما کار کنند، تا انتهای این مقاله از تادیافکو با ما همراه باشید.

نکات مهم در تعمیر و نگهداری کوپلینگ
راهنمای مطالعه

1- کنترل همراستایی در زمان نصب کوپلینگ

یکی از رایجترین دلایل خرابی انواع کوپلینگ مربوط به وجود ناهماهنگی در میان شفت‌های متصل است که باعث می‌شود فشار زیادی به این قطعات وارد شود. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شما می‌خواهید کوپلینگ قبلی را تعویض کرده و با یک قطعه جدید جایگزین نمایید. در چنین مواردی معمولا تراز بودن دستگاه چک نمی‌شود و شفت‌ها به درستی همراستا نمی‌شوند. به همین دلیل یکی از نکات نگهداری کوپلینگ این است که قبل از هر بار بستن آن، با استفاده از ابزار‌های تراز لیزری همراستایی را کنترل کرده و مراقب باشید که گرد و غباری در اطراف قطعه وجود نداشته باشد.

استفاده از روان کننده های مناسب برای نگهداری کوپلینگ

2- استفاده از روان کننده های مناسب برای نگهداری کوپلینگ

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری کوپلینگ این است که از گریس یا روغن مناسب برای روانکاری این قطعات استفاده کنید. دقت داشته باشید که حتی کوپلینگ‌های انعطاف پذیر هم نیاز به روان کننده‌های مخصوص دارند؛ زیرا استفاده از این لایه‌های روغنی می‌تواند از اجزای کوپلینگ در برابر آسیب‌های ناشی از فشار و ضربه جلوگیری کند و مانع از نفوذ ذرات به قسمت‌های حساس شود.

به طور معمول کوپلینگ چرخ دنده ای و چین کوپلینگ در مقایسه با دیگر انواع این قطعات نیاز به روانکاری بیشتری دارند؛ زیرا میزان سایش قطعات آن‌ها بر روی هم بیشتر است. در صورتی که کوپلینگ به درستی روانکاری نشود، اصطکاک و حرارت ایجادشده در حین کار افزایش پیدا خواهد کرد. باید دقت کنید که نوع روان کننده بسته به نوع کوپلینگ متفاوت است و باید در این مورد به توصیه‌های سازنده عمل کنید.

3- استفاده از کوپلینگ متناسب با کاربرد

در دستورالعمل نگهداری کوپلینگ آمده که حتما باید از کوپلینگی استفاده کنید که با میزان بار، سرعت، گشتاور، دما و توان موردنظر شما تناسب داشته باشد. در غیر این صورت به طور دائمی‌ شاهد شکست کوپلینگ خواهید بود و همین موضوع می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی افزایش دهد. شما می‌توانید برای آشنایی با علت خرابی کوپلینگ مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

سرویس منظم دستگاه برای نگهداری کوپلینگ

4- سرویس منظم دستگاه برای نگهداری کوپلینگ

اگر می‌خواهید نگهداری کوپلینگ را به شیوه ای مناسب انجام دهید، نیاز است که کل قسمت‌های دستگاه را به طور مرتب سرویس کنید. به این ترتیب کوپلینگ هم می‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و دیرتر خراب خواهد شد. در طول این سرویس‌های دوره ای باید موارد زیر را بررسی نمایید:

  • تمیز بودن واشر‌ها و حلقه‌های آب بندی
  • بررسی سلامت واشر‌ها و تعویض آن‌ها در صورت نیاز
  • انتخاب روانکار مناسب برای قسمت‌های مختلف
  • بررسی همراستا بودن شفت‌ها و تراز بودن دستگاه
  • تعویض قطعات فرسوده

5- جدا کردن کامل کوپلینگ

برای نگهداری کوپلینگ به شیوه درست نیاز است که هر چند وقت یک بار آن را به طور کامل از دستگاه جدا کرده و بررسی کنید که ترک یا شکافی بر روی آن وجود نداشته باشد. در این مورد حتما باید همه اجزای داخلی را بررسی کرده و مطمئن شوید که اثری از ساییدگی بیش از حد بر روی آن‌ها وجود ندارد. همچنین نیاز است که کوپلینگ‌های انعطاف پذیر را هم از نظر وجود پارگی یا ذوب شدگی موردبررسی قرار دهید. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌ها و الزامات نگهداری از این کوپلینگ‌ها می‌توانید مقاله کوپلینگ انعطاف پذیر چیست را مطالعه کنید. دقت داشته باشید که صورت جدا کردن کامل کوپلینگ و نصب دوباره، حتما تراز بودن دستگاه را کنترل کنید و دستورالعمل‌های سازنده را پیروی نمایید.

6- تمیز کردن دائمی‌ محیط برای نگهداری کوپلینگ

از دیگر نکات مهمی‌ که در نگهداری کوپلینگ باید در نظر داشته باشید، این است که تا حد امکان آن را از آلودگی‌های محیطی دور نگه دارید. زیرا گرد و غبار یا ذرات موجود در هوا می‌تواند باعث افزایش سایش و اصطکاک در کوپلینگ شده و دمای آن را به طور قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این عدم تمیز کردن دستگاه در حین روانکاری مجدد، می‌تواند باعث باقی ماندن ذرات خارجی در این قطعات شده و آسیب‌های جبران ناپذیری را به دستگاه وارد کند.

سخن پایانی

کوپلینگ‌ها از حساسترین قطعات در صنعت هستند که سلامت آن‌ها می‌تواند تضمین کننده سلامت سایر قطعات باشد. به همین دلیل لازم است که اصول نگهداری کوپلینگ را یاد بگیرید و به درستی آن‌ها را رعایت کنید. در این مقاله از تادیافکو شما را با برخی از مهمترین اصول نگهداری کوپلینگ آشنا کردیم؛ نکته مهم اینجا است که کوپلینگ‌های مختلف اصول خاص خود را دارند و برای افزایش طول عمر آن‌ها باید به توصیه‌های سازنده دقت کنید. شما می‌توانید برای ساخت انواع کوپلینگ صنعتی با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

دلیل اهمیت نگهداری کوپلینگ چیست؟

نگهداری کوپلینگ به شیوه درست می‌تواند مانع از قطع شدن برنامه‌ها به صورت ناگهانی شده و تا 60 درصد از هزینه‌های کلی مربوط به عملیات نگهداری دستگاه‌ها را کم کند.

کدام نوع کوپلینگ به نگهداری بیشتری نیاز دارد؟

کوپلینگ چرخ دنده ای به دلیل اینکه در مقایسه با دیگر انواع کوپلینگ صنعتی دارای اجزای فیزیکی بیشتری است، نیاز بیشتری به روان کننده‌ها و نگهداری دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.