8 کاربرد نوار نقاله در صنعت

امروزه کاربرد نوار نقاله در صنعت در جای‌جای آن گسترده شده و کمتر کارگاه یا کارخانه‌ای را می‌توان یافت که از انواع کانوایر برای انتقال مواد مختلف استفاده نکند. این محصولات معمولا برای توزیع، جابه‌جایی، مونتاژ یا پالت سازی در صنایع تولیدی مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به بررسی کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف بپردازیم.

8 کاربرد نوار نقاله در صنعت
راهنمای مطالعه

1- کاربرد نوار نقاله در صنعت بسته‌بندی

اصلی‌ترین کاربرد نوار نقاله در صنعت که بسیاری از ما آن را دیده‌ایم، در بسته‌بندی کالاهاست. با استفاده از کانوایر می‌توان خطوط بسته‌بندی را به‌گونه‌ای تشکیل داد که اپراتورها یا ربات‌ها برای قرار دادن یا برداشتن اقلام مختلف از روی آنها به راحتی اقدام کنند. همچنین نوار نقاله‌ها کمک می‌کنند که محصولات در صنایع بسته‌بندی از نقطه‌ای به نقطه دیگر بروند و در نتیجه نیاز به استفاده از ماشین‌های صنعتی مانند لیفتراک تا حد زیادی کاهش پیدا کند. از جمله کانوایرهایی که معمولا در خطوط بسته‌بندی استفاده می‌شود، می‌توان به بلت کانوایر اشاره کرد.

2- خطوط مونتاژ

کاربرد نوار نقاله در خطوط مونتاژ

یک کاربرد دیگر نوار نقاله در صنایع مختلف مربوط به خطوط مونتاژ است که در آنها نیاز است هر قطعه، درست در زمان مناسب در جای مناسبی قرار بگیرد. به این ترتیب ربات‌ها یا اپراتورها می‌توانند به راحتی به قطعات دسترسی پیدا کرده و آنها را به هم وصل کنند. در این مورد معمولا از نوار نقاله‌هایی استفاده می‌شود که قابلیت نصب بر روی سقف را داشته باشند. شما می‌توانید برای آشنایی با انواع نوار نقاله به مقاله نوار نقاله چیست؟ مراجعه فرمایید.

3- سیستم های بازرسی، حساس ترین کاربرد کانوایر در صنعت

سیستم های بازرسی، حساس ترین کاربرد کانوایر در صنعت

چه در حال آزمایش یک محصول برای اطمینان از کارکرد آن باشید و چه بخواهید اندازه، وزن و شکل را ارزیابی کنید، می‌توانید از کاربرد نوار نقاله در صنعت استفاده کنید. به طور کلی از کانوایرها برای خودکارسازی انواع فرایندهای بازرسی درون‌خطی استفاده می‌شود و یک سری ایستگاه‌های بازرسی را می‌توان در آنها نصب کرد که ناهنجاری‌ها و قطعات معیوب را به خوبی تشخیص می‌دهند. سپس می‌توان با استفاده از این خط تولید کانوایری، محصولات سالم را به مراحل بعدی یا به جعبه‌ها انتقال داد.

4- جابه‌جایی محصولات با وزن زیاد

در بسیاری از موارد وزن محصولات به حدی زیاد است که اپراتورها نمی‌توانند به راحتی آن را بلند کنند و جابه‌جایی آنها با لیفتراک هم می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. به همین دلیل در چنین مواقعی برای جابه‌جایی محصولات سنگین در زاویه‌های مختلف می‌توان از انواع کانوایر استفاده کرد. این موضوع هم مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و هم از آسیب به کارگران جلوگیری خواهد کرد.

5- انتقال مواد غذایی

مهم‌ترین کاربرد نوار نقاله در صنعت مربوط به جابه‌جایی مواد غذایی است؛ در این مورد، رعایت اصول بهداشتی تا حد زیادی اهمیت دارد و لازم است که سلامت یا طعم مواد غذایی در حین انتقال تغییری نکند. به همین دلیل می‌توان از انواع کانوایرهای لوله‌ای استفاده کرد که مسیر ورود هرگونه آلودگی را مسدود می‌کنند و در عین حال از موادی ساخته شده‌اند که بر روی کیفیت مواد غذایی تاثیر نمی‌گذارند. شما می‌توانید برای آشنایی با انواع نوار نقاله در صنایع غذایی مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

6- انتقال مواد فله، رایج‌ترین کاربرد نوار نقاله در صنعت

انتقال مواد فله، رایج‌ترین کاربرد نوار نقاله در صنعت

تا قبل از رواج یافتن کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف، انتقال مواد فله یکی از چالش‌های جدی به شمار می‌رفت؛ زیرا بیشتر این مواد در حین انتقال هدر می‌رفتند. از سوی دیگر موادی که حالت دانه‌ای داشتند، شکسته شده و آسیب می‌دیدند. با این حال از زمان ظهور انواع کانوایر صنعتی، دیگر مشکلی در این زمینه وجود نداشت و با استفاده  از نوار نقاله‌هایی مانند نوار نقاله زنجیری یا دیسک کانوایر می‌توان به راحتی مواد فله را انتقال داد. این کانوایرها هم برای انتقال انواع میوه و مواد غذایی کاربرد دارند و هم می‌توان از آها در تخلیه نخاله های ساختمانی استفاده کرد.

7- انتقال مواد سمی و چسبنده

یکی دیگر از چالش‌هایی که در صنایع مختلف برای انتقال مواد وجود داشت، جابه‌جا کردن مواد سمی، شیمیایی یا چسبنده بود. این نوع مواد سلامت تجهیزات را به خطر انداخته و خوردگی آنها را سرعت می‌بخشیدند. از سوی دیگر مواد چسبنده هم باعث می‌شدند که تمیز کردن تجهیزات انتقال بسیار دشوار شود. با این حال از زمان ظهور انواع اسکرو کانوایر این مشکل برطرف شد و می‌توان در کارخانه‌ها یا کارگاه‌های مختلف، به راحتی چنین موادی را منتقل کرد.

8- انتقال مواد به صورت عمودی

کاربرد نوار نقاله در انتقال مواد به صورت عمودی

در بسیاری از مواردی که فضا محدود است، خطوط تولید یا انتقال به صورت چند طبقه ساخته می‌شوند؛ در این حالت‌ها استفاده از سطوح شیب‌دار چندان منطقی نیست و فضای زیادی را اشغال خواهد کرد. به همین دلیل نیاز به انتقال مواد به صورت عمودی خواهیم داشت. با این کار هم سرعت انتقال بیشتر می‌شود و هم بازدهی افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع استفاده از انواع کانوایر بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و می‌توان به راحتی با استفاده از این محصولات، کمبود فضا را جبران کرد.

سخن پایانی
کاربرد نوار نقاله در صنعت امروزه به قدری گسترده شده که نمی‌توان صنایع بدون کانوایر را تصور کرد. در این مقاله از تادیافکو تلاش کردیم به معرفی کاربرد انواع نوار نقاله در صنایع مختلف بپردازیم. در صورتی که شما هم برای انتقال مواد مختلف نیاز به کانوایر دارید، می‌توانید برای ساخت نوار نقاله یا خرید آن با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان بهترین نوع نوار نقاله را متناسب با کاربرد موردنظر خود تعیین کرد؟

برای این کار باید به مواردی مانند نوع مواد، سرعت انتقال موردنظر، وزن و شکل مواد توجه کنید. همچنین می‌توانید مقاله نکات مهم در خرید کانوایر صنعتی را هم مطالعه کنید.

مزیت کاربرد نوار نقاله در صنعت چیست؟

افزایش ایمنی، بهبود بازدهی و کارایی، افزایش بهره‌وری، بالا رفتن قدرت کنترل اپراتورها در حین کار

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.