کانوایر صنعتی چیست؟ انواع کانوایر و ویژگی های هرکدام

کانوایر صنعتی یا نوار نقاله از تجهیزات انتقال مواد در صنایع مختلف است که امکان جابجایی مواد با اندازه، وزن و حالت‌های فیزیکی مختلف را برای ما فراهم می‌کند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کانوایر صنعتی چیست؟ همچنین انواع کانوایر و ویژگی‌های هریک را معرفی کرده و به بررسی کاربردهای نوار نقاله می‌پردازیم.

نوار نقاله چیست؟
راهنمای مطالعه

کانوایر صنعتی چیست؟

کانوایر یعنی چه؟ در لغت کانوایر یا Conveyor به معنای حمل کننده است و در اصطلاح علمی معنای نگهدارنده مواد یا material holding را دارد. کانوایر یا نوار نقاله صنعتی یکی از سیستم‌های انتقال و ذخیره سازی مواد در خطوط تولید یا بسته بندی صنایع مختلف است که امکان جابجایی مواد مختلف را در طول‌های کوتاه یا بلند را بدون دخالت انسان فراهم می‌کند. تادیافکو در زمینه فروش انواع کانوایر صنعتی با بهترین قیمت فعالیت کرده و در صورت نیاز به سفارش خرید و یا استعلام قیمت انواع نوار نقاله با ما تماس بگیرید.

اهمیت نوار نقاله چیست؟

اهمیت کانوایر چیست

تقریبا می‌توان گفت که از نوار نقاله صنعتی در همه صنایع استفاده می‌شود و می‌توان آن را در قسمت‌های مختلفی از زندگی روزمره مشاهده کرد. اما علت گسترده بودن کاربرد نوار نقاله چیست؟ استفاده از این فناوری کمک می‌کند که مواد و بسته‌ها با انرژی بسیار کمتری منتقل شوند؛ در نتیجه نیاز به نیروی انسانی کمتر شده و در عین حال هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند. شما می‌توانید با نصب نوار نقاله به جای استفاده از ماشین آلاتی مانند لیفتراک، امکان انتقال ایمن‌تر مواد مختلف را فراهم کنید.

استانداردهای ساخت نوار نقاله

بسته به اینکه از انواع نوار نقاله در چه بخش‌هایی از صنعت استفاده شده باشد، استانداردهای مختلفی برای ساخت آن‌ها وجود دارد که به نوعی تعیین کننده ویژگی‌ها و مشخصات نوار نقاله‌ها هم هستند. این استانداردها باید در زمان ساخت انواع کانوایر صنعتی رعایت شوند که عبارتند از:

 

نام استاندارد حوزه عملکرد
ANSI / CEMA 102-2012 تعریف شرایط عملکردی کلی کانوایر
CEMA 705 – 2004 تعریف اصطلاحات عملکردی نوار نقاله صنعتی
MIL – C – 23218C تعیین ظرفیت انتقال کانوایر
ISO-TR 16764:2003 تعیین استانداردهای جهانی درباره تداخل الکترومغناطیسی در نوار نقاله‌های بالابر، مسافر و پله برقی
ANSI B77.1 – 2017 تعیین استانداردهای انواع کانوایر عمودی و بالابرها
ASTM D7204 – 15 تعیین استانداردهای لازم برای انتقال مواد آلوده و زباله‌ها

کاربرد کانوایر صنعتی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم به توضیح این موضوع بپردازیم که کاربرد نوار نقاله چیست؟ و از نوار نقاله‌ها بیشتر در کدام بخش صنایع استفاده می‌شود؟ ساده ترین کاربرد نوار نقاله را می‌توانیم در فرودگاه‌ها و برای انتقال چمدان‌ها مشاهده کنیم؛ اما از دیگر موارد استفاده آن در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد کانوایر صنعتی چیست؟

  • انتقال بدون آسیب مواد دانه‌ای و فله
  • انتقال آسان مواد پودری با کمترین هدررفت
  • انتقال مواد موردنیاز صنایع از انبار به خطوط تولید
  • جابجایی مواد بسته بندی شده از خطوط تولید به سمت خروجی
  • انتقال مواد به ماشین آلات و بارگیری آن‌ها
  • جابجایی مواد غذایی بدون به خطر انداختن سلامت آن‌ها
  • قابلیت انتقال مواد شیمیایی و خطرناک
  • قابل استفاده در صنایع کشاورزی، بسته بندی، داروسازی، شیمیایی و الکترونیک

اجزای سازنده و نحوه عملکرد نوار نقاله

یکی از سوالات مهم درباره انواع نوار نقاله این است که نحوه عملکرد کانوایر چیست؟ و چگونه می‌تواند مواد را انتقال دهد؟ به طور کلی این وسیله از یک محور تشکیل شده که معمولا حالت استوانه‌ای دارد و به یک الکتروموتور وصل شده است. بسته به نوع نوار نقاله، این محور ممکن است از دیسک، رولر یا قطعات حلزونی شکل ساخته شده باشد که با استفاده از انرژی به دست آمده از الکتروموتور شروع به چرخش کرده و مواد را انتقال می‌دهند. در مواردی که این وسایل نیاز به کنترل سرعت داشته باشند، از اینورتر یا VFD هم در ساختار انواع نوار نقاله استفاده می‌شود. این اینورتر علاوه بر تنظیم و کنترل سرعت، می‌تواند امکان کنترل موقعیت کانوایر را برای شما فراهم کند.

انواع نوار نقاله صنعتی

به طور معمول با توجه به ساختار کانوایر، نوع موادی که انتقال می‌دهد و نحوه عملکرد آن، نوار نقاله‌ها را به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌کنند که عبارتند از:

اسکرو کانوایر یا نوار نقاله حلزونی

فروش و ساخت اسکرو کانوایر

نوار نقاله حلزونی یکی از انواع کانوایر صنعتی است که برای انتقال مواد فله مورداستفاده قرار می‌گیرد و در صنایع سیمان، کشاورزی، مواد غذایی و پتروشیمی کاربرد دارد. مزیت اسکرو کانوایر این است که می‌تواند این مواد را در طول بالا انتقال دهد و با استفاده از حالت حلزونی شکل خود، آن‌ها را بدون آسیب جابجا کند. نوار نقاله‌های ماردون در دو نوع بدون شفت و منعطف به بازار عرضه شده‌اند که می‌توان مواد فله را با سرعت و ظرفیت خوبی با استفاده از آن‌ها انتقال داد. ما در تادیافکو در زمینه فروش نوار نقاله حلزونی فعالیت داشته و انواع مختلف این محصول را بر اساس نیاز شما طراحی می‌کنیم.

همچنین بخوانید: اسکرو کانوایر چیست؟

نوار نقاله زنجیری

ساخت و فروش کانوایر زنجیری

کانوایر زنجیری یا چِین(chain) کانوایر هم برای انتقال مواد فله مانند گندم یا دیگر مواد غذایی کاربرد دارد و می‌توان با سرعت بالایی آن‌ها را انتقال دهد. اگر می‌خواهید بدانید که مزیت این مدل نوار نقاله چیست باید بگوییم که نگهداری بسیار آسانی داشته و استهلاک آن کم است؛ در نتیجه برای بسیاری از صنایع صرفه اقتصادی خواهد داشت. علاوه بر این می‌تواند به عنوان کانوایر زمینی یا هوایی هم استفاده شده و مواد را در زاویه 0 تا 90 درجه جابجا کند. شما می‌توانید برای خرید کانوایر زنجیره ای بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

  • نوار نقاله دیسکی

یکی دیگر از انواع کانوایر صنعتی به نام نوار نقاله دیسکی شناخته می‌شود که از تعدادی صفحه با فاصله مشخص تشکیل شده و می‌تواند مواد ذره‌ای و شکننده را به راحتی انتقال دهد. اما مزیت این مدل کانوایر صنعتی چیست؟ دیسک کانوایر قابلیت تغییر طول دارد و می‌توان تعداد خروجی‌ها و ورودی‌های آن را تغییر داد. علاوه بر این، حجم زیاد مواد را می‌توان با مصرف توان کمتری با استفاده از نوار نقاله دیسکی انتقال داد. شما می‌توانید برای خرید کانوایر دیسکی در انواع مختلف با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

  • رولیک کانوایر

نوار نقاله رولیکی یا بلت کانوایر رایج‌ترین نوع نوار نقاله است که در فرودگاه‌ها، انبارهای ضایعاتی یا کارگاه‌های بسته بندی بسیار پرکاربرد است. در این ساختار معمول یک یا چند رول استوانه‌ای در زیر یک تسمه قرار گرفته که با چرخش خود می‌توانند بسته‌ها را از جایی به جای دیگر انتقال دهند. این نمونه از انواع نوار نقاله می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند؛ اما معمولا استهلاک بیشتری در مقایسه با دیگر انواع این محصول دارد. در صورتی که می‌خواهید مدت بیشتری از بلت کانوایر استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که سفارش ساخت بلت کانوایر را در تادیافکو ثبت کنید تا ما این محصول را با استفاده از مرغوب‌ترین مواد و بر اساس نیازهای شما طراحی کنیم.

سخن پایانی

نوار نقاله از پرکاربردترین تجهیزات انتقال مواد در صنعت است که بسته به ساختار و نوع عملکرد، در دسته‌های مختلفی طبقه بندی می‌شود. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که کانوایر صنعتی چیست؟ همچنین انواع کانوایر صنعتی را معرفی کردیم و اطلاعاتی را درباره استانداردها و کاربردهای نوار نقاله صنعتی در اختیار شما قرار دادیم.

سوالات متداول

نکات مهم در خرید کانوایر صنعتی چیست؟

در زمان خرید انواع نوار نقاله باید به اندازه و حجم مواد، وزن، مکان تخلیه و طول خط انتقال توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این مورد توصیه می‌کنیم که مقاله نکات مهم در خرید کانوایر صنعتی را مطالعه کنید.

بهترین کانوایر برای انتقال مواد فله چیست؟

معمولا از اسکرو کانوایر، چین کانوایر و کانوایر دیسکی برای انتقال مواد فله استفاده می‌شود؛ اما اینکه کدام گزینه برای شما بهترین است، بستگی به نوع مواد دارد. برای مثال انتقال زباله‌ها و مواد چسبنده با استفاده از نوار نقاله حلزونی بازدهی بیشتری دارد؛ اما برای مواد دانه‌ای، استفاده از کانوایر دیسکی گزینه بهتری است.

کانوایر گرانشی چیست؟

این مدل از کانوایرها معمولا به صورت شیبدار نصب شده و در آن‌ها موادی با وزن سبک تا متوسط، با استفاده از نیروی وزن انتقال پیدا می‌کنند. به عبارت بهتر در این ساختار، معمولا از الکتروموتور استفاده نمی‌شود.

آیا با استفاده از انواع کانوایر صنعتی می‌توان مواد را به سمت بالا انتقال داد؟

بله. یک سری از نوار نقاله ها به صورت عمودی و با شیب رو به بالا ساخته می‌شوند که با استفاده از انرژی الکتروموتور آن‌ها، می‌توان امکان انتقال مواد به سمت بالا را فراهم کرد.

4/5 - (4 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.