کاربرد انواع نوار نقاله ماردون

انواع نوار نقاله ماردون در اندازه‌ها، شکل‌ها و پیکربندی‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند و بیشتر آن‌ها روش کاری مشابهی در انتقال مواد دارند. با این حال به دلیل اینکه از مواد مختلفی برای ساخت اسکرو کانوایر استفاده می‌شود و شکل پره‌های آن هم متفاوت است، کاربرد اینم انواع در صنایع مختلف فرق دارد. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به معرفی انواع نوار نقاله مارپیچی بپردازیم و کاربرد هریک از آن‌ها را در صنعت موردبررسی قرار دهیم. برای سفارش ساخت یا خرید انواع نوار نقاله به صفحه ساخت و خرید انواع نوار نقاله مراجعه فرمایید.

کاربرد انواع اسکرو کانوایر
راهنمای مطالعه

اسکرو کانوایر چیست؟

نوار نقاله حلزونی یکی از ابتدایی‌ترین سیستم‌های انتقال مواد است که با استفاده از یک موتور محرک چرخانده می‌شود و می‌تواند در هر دور، محصولات را به سمت بالا یا پایین انتقال دهد. بزرگترین مزیت استفاده از نوار نقاله ماردون در صنعت، انعطاف پذیری آن است؛ به عبارت بهتر شما می‌توانید ساختار این نوع نوار نقاله را بر اساس نوع مواد طراحی کرده و از هدر رفتن آن‌ها در حین انتقال جلوگیری نمایید. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره طرز کار نوار نقاله حلزونی به دست آورید، می‌توانید مقاله نوار نقاله حلزونی چیست؟ را مطالعه کنید.

کاربرد انواع نوار حلزونی

همانطور که گفتیم در طراحی و ساخت اسکرو کانوایر با توجه به نوع مواد، تغییراتی بر روی شکل پره‌ها یا طول گام آن‌ها اعمال می‌شود که کارایی این محصولات را تغییر خواهد داد. به همین دلیل برای بررسی کاربرد نوار نقاله ماردون در صنایع مختلف باید به بررسی ویژگی‌های انواع آن بپردازیم.

اسکرو فیدر

معرفی اسکرو فیدر و بررسی مزایا و معایب

اسکرو فیدر یا Screw Feeder یک نوع نوار نقاله مارپیچ افقی است که امکان تغذیه سیلابی را فراهم می‌کند؛ به این معنا که می‌توان مواد را با استفاده از قیف به ورودی ریخته و با سرعت خوبی انتقال داد. نکته مهم در طراحی اسکرو کانوایر فیدر، داشتن گام متغیر است؛ به این معنا که در ورودی گام کوتاهتر خواهد بود. در نتیجه دستگاه می‌تواند میزان دبی ورودی را در این قسمت تعیین کند و سپس گام آن برای انتقال مواد تغییر پیدا می‌کند تا بتواند با سرعت جریان مطلوب، مواد را به سمت خروجی انتقال دهد. کاربرد انواع اسکرو کانوایر فیدر برای جابجایی مواد فله با ویسکوزیته مختلف، مایعات و سیالات مختلف است.

مزایای اسکرو فیدر

  • داشتن گام متغیر
  • امکان رسیدن به سرعت جریان مطلوب
  • قابلیت وارد کردن مواد با استفاده از قیف و به صورت سیلابی

معایب اسکرو فیدر

  • حساسیت نتیجه کار به دقت طراحی اسکرو کانوایر

کاربرد انواع نوار نقاله افقی ماردون

کاربرد انواع نوار نقاله افقی ماردون و بررسی مزایا و معایب

اسکرو کانوایر افقی به دلیل طراحی ساده و آسان، از پرفروشترین انواع نوار نقاله‌های حلزونی است که می‌تواند مواد را با سرعتی برابر 15 تا 45 درصد سرعت ورودی انتقال دهد. در محاسبات اسکرو کانوایر آمده که انواع اسکرو کانوایر افقی برای انتقال مواد مختلف، نیاز به یک فرورفتگی U شکل دارند که حداکثر ظرفیت آن با توجه به نوع ماده مشخص می‌شود. برای مثال مواد چسبناک که با سرعت کمتری انتقال پیدا می‌کنند، نیاز به فرورفتگی کمتری هم دارند. اما یک توده آزاد و سبک را می‌توان با سرعت بیشتری تغذیه کرد.

بهترین حالت در طراحی نوار نقاله حلزونی افقی زمانی است که واحد محرک در انتهای مسیر و در قسمت تخلیه قرار گرفته است؛ این موضوع می‌تواند در نهایت ساییدگی اسکرو کانوایر افقی را کاهش دهد. کاربرد انواع اسکرو کانوایر افقی را می‌توان در صنایع مختلفی مشاهده کرد؛ اما اصلیترین آن‌ها برای همگن کردن مخلوط‌ها، بازرسی خطوط انتقال یا جابجایی کاملا محصور استفاده می‌شوند.

مزایای نوار نقاله حلزونی افقی

  • امکان تنظیم سرعت انتقال با توجه به سرعت بارگذاری اولیه
  • قابلیت انتقال انواع مواد چسبنده یا توده ای
  • به حداقل رساندن میزان ساییدگی

معایب نوار نقاله ماردون افقی

  • اشغال فضای زیاد
  • ایجاد سر و صدای زیاد در حین کار
  • چالش برانگیز بودن کنترل کیفیت مواد حمل شده

نوار نقاله مارپیچ شیبدار

نوار نقاله مارپیچ شیبدار و بررسی مزایا و معایب

یکی دیگر از انواع نوار نقاله حلزونی که می‌خواهیم در مقاله کاربرد انواع اسکرو کانوایر به بررسی مشخصات آن بپردازیم، نوار نقاله ماردون شیبدار است که شیبی بین 0 تا 45 درجه دارد. این نوع نوار نقاله‌های ماردون شبیه به اسکرو کانوایر افقی عمل می‌کنند؛ اما زیاد شدن زاویه شیب می‌تواند باعث کاهش راندمان شود. بر این اساس می‌توان گفت که میزان کاهش راندمان در اثر افزایش زاویه به صورت زیر است:

  • شیب 0 تا 10 درجه بیشترین راندمان
  • سیب 10 تا 20 درجه حدود 10 تا 40 درصد کاهش راندمان
  • شیب بیش از 20 درجه حدود 30 تا 90 درصد کاهش راندمان

در این صورت برای جبران این کاهش بازدهی، نیاز به استفاده از موتوری با توان بیشتر است که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. کاربرد انواع اسکرو کانوایر شیبدار را می‌توان در میکسرهای سیمان، پخش کننده‌های خوراک دام و انتقال مواد غذایی مشاهده کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع نوار نقاله در صنایع غذایی مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

مزایای اسکرو کانوایر شیبدار

  • اشغال فضای کمتر
  • انعطاف پذیری بالا

معایب نوار نقاله شیبدار ماردون

  • کاهش راندمان با افزایش شیب دستگاه

اسکرو کانوایر بدون شفت

نوار نقاله حلزونی بدون شفت هم می‌تواند مواد را از طریق پره‌ها انتقال دهد و هم به آن‌ها اجازه می‌دهد که در اطراف جریان پیدا کنند. هرچند برداشته شدن شفت در این ساختار ممکن است چیز کوچکی به نظر برسد، اما همین موضوع می‌تواند در عمل باعث بهبود کارایی، انعطاف پذیری و پیچیدگی شده و دامنه محصولات قابل انتقال را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

اسکرو کانوایر بدون شفت و بررسی مزایا و معایب

کاربرد انواع اسکرو کانوایر بدون شفت برای انتقال موادی است که معمولا نمی‌توان آن‌ها را با نوار نقاله‌های ماردون عادی انتقال داد. به همین دلیل این دستگاه‌ها بیشتر در زمان جابجایی موادی با رطوبت بالا یا ویسکوزیته زیاد دیده می‌شوند و در صنایع غذایی، شیمیایی، فاضلاب و معدن کاربرد دارند. شما می‌توانید برای خرید اسکرو کانوایر بدون شفت یا ثبت سفارش ساخت آن بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

مزایای نوار نقاله حلزونی بدون شفت

  • انتقال انواع مواد چسبنده و مرطوب
  • افزایش بازدهی انتقال
  • انعطاف پذیر و سازگار با فضاهای مختلف

معایب اسکرو کانوایر بدون شفت

  • عدم پایداری و ایجاد لغزش در حین حرکت
  • نگهداری نسبتا دشوار
  • عدم امکان استفاده برای حمل بارهای سنگین

کاربرد انواع نوار نقاله ماردون عمودی

کاربرد انواع نوار نقاله ماردون عمودی و بررسی مزایا و معایب

اسکرو کانوایر عمودی قادر است حجم زیادی از محصولات فله را بالا ببرد و محدوده کانوایرهایی با شیب بیشتر از 45 درجه را شامل می‌شود. این نوع نوار نقاله ماردون در انتقال مواد خشک و نیمه مایع بهترین عملکرد را دارند و روش تغذیه آن‌ها تا حد زیادی به محصولی که حمل می‌شود وابسته است. به عنوان مثال، مواد سبک را نمی‌توان با استفاده از اسکرو کانوایر عمودی انتقال داد؛ زیرا تیغه‌های مارپیچ به عنوان یک فن عمل کرده و مواد را به بیرون پرتاب می‌کنند.

به همین دلیل معمولا یک سری تجهیزات جانبی با این دستگاه جفت می‌شوند که جریان تغذیه را تنظیم کرده و مطمئن می‌شوند که حجم مواد به صورت یکنواخت در داخل نوار نقاله جریان پیدا می‌کنند. همچنین این تجهیزات کمک می‌کنند که نوار نقاله با سرعت ثابت کار کند و مصرف برق را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. رایجترین کاربرد انواع اسکرو کانوایر عمودی در تاسیسات فاضلاب، تولید چوب، مواد شیمیایی، صنایع غذایی و عملیات معدنی است.

مزایای نوار نقاله حلزونی عمودی

  • انتقال پربازده مواد به سمت بالا
  • قابلیت استفاده برای انتقال حجم زیادی از محصولات فله
  • مناسب برای انتقال مواد خشک و نیمه مایع

معایب نوار نقاله عمودی ماردون

  • عدم امکان استفاده برای انتقال مواد سبک
  • نیاز به تجهیزات جانبی برای کنترل فرایند انتقال

سخن پایانی

اسکرو کانوایر به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد، در صنایع مختلفی به کار می‌رود. در این مقاله تلاش کردیم تا پرکاربردترین انواع اسکرو کانوایر را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هریک را بررسی کنیم. همچنین اطلاعاتی را در رابطه با کاربرد هریک از این دستگاه‌ها در اختیار شما قرار دادیم. در صورت نیاز به طراحی و ساخت نوار نقاله حلزونی بر اساس نیازهای صنعت خود، می‌توانید با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین اسکرو کانوایر برای انتقال مواد چسبنده کدام است؟

برای این کار معمولا از اسکرو کانوایر شیبدار استفاده می‌شود.

برای جبران کاهش بازدهی در نوار نقاله ماردون شیبدار باید چه کار کرد؟

در این صورت می‌توان از موتورهایی با توان بیشتر استفاده کرده یا از تجهیزات جانبی کنترلی کمک گرفت.

3.7/5 - (6 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.