نوار نقاله حلزونی چیست؟ مشخصات، انواع و کاربردها

نوار نقاله ماردون یا حلزونی یکی از بهترین سیستم‌ها برای انتقال انواع مواد فله، پودری و دانه است که در صنایع مختلفی مانند صنعت سیمان و مواد غذایی کاربرد دارد. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که اسکرو کانوایر چیست؟ همچنین انواع و کاربرد اسکرو کانوایر و مشخصات آن را بررسی خواهیم کرد.

نوار نقاله حلزونی چیست؟ مشخصات و کاربرد انواع اسکرو کانوایر
راهنمای مطالعه

نوار نقاله ماردون چیست؟

اسکرو کانوایر یا Screw Conveyor که به نام‌هایی مانند نوار نقاله حلزونی، مارپیچ یا ماردونی هم شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین سیستم‌های انتقال مواد به صورت پودری، گرانولی، دانه‌ای و فله در صنایع مختلف است. این نوار نقاله‌های مارپیچ از یک سری ماردون تشکیل شده که در داخل یک لوله قرار گرفته‌اند و می‌توانند مواد مختلف را در مسیرهای کوتاه منتقل کنند.

ساده‌ترین مثال از یک نوار نقاله حلزونی که در منازل دیده می‌شود، چرخ گوشت است که با استفاده از یک قطعه مارپیچ می‌تواند قطعات گوشت را به سمت جلو هدایت کرده و به تیغه برساند. در صورتی که نیاز به ساخت اسکرو کانوایر با اندازه و شکل سفارشی پره‌ها دارید، می‌توانید با ما در تادیافکو تماس بگیرید؛ ما ضمن فروش انواع نوار نقاله ماردون، در زمینه طراحی و تولید آن نیز فعالیت داریم.

نحوه عملکرد نوار نقاله ماردون یا مارپیچ

قطعات تشکیل دهنده نوار نقاله مارپیچی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مکانیزم نوار نقاله حلزونی چیست؟ و این دستگاه چگونه کار می‌کند؟ برای آشنایی با این موضوع باید ابتدا قطعات اسکرو کانوایر را بشناسید که عبارتند از:

  • ماردون
  • یاتاقان و موتور
  • شاسی
  • شفت
  • داکت ورودی و خروجی

در این ساختار، ماردون بر روی یک شفت مرکزی نصب شده و معمولا در داخل یک محفظه لوله‌ای شکل که به آن بدنه گفته می‌شود، قرار می‌گیرد. این ماردون حول شفت شروع به چرخش کرده و موادی را که از داکت ورودی وارد شده‌اند، در فضای خالی موجود به نوسان درمی‌آورد تا به داکت خروحی برسند.

این حرکت مارپیچی و طراحی حلزونی شکل ماردون باعث می‌شود که حتی ریزترین ذرات ماده هم در درون اسکرو کانوایر شروع به چرخش کرده و رو به جلو حرکت کنند. البته باید بدانید که برای تسهیل این حرکت، حتی اسکرو کانوایر افقی هم نیاز است که شیب ملایمی داشته باشد؛ اما هرچه شیب بیشتر شود، سرعت انتقال مواد کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید نوار نقاله صنعتی

مشخصات نوار نقاله حلزونی چیست؟

مشخصات نوار نقاله حلزونی چیست؟

  • دارای ظرفیت انتقال بالا
  • امکان نصب در فضاهای محدود
  • جلوگیری از هدر رفتن یا آسیب دیدن مواد در حین انتقال
  • قابلیت انتقال در مسیرهای رفت و برگشتی
  • دارای عمر مفید بیشتر در مقایسه با سایر انواع کانوایر
  • امکان انتقال مواد با سرعت بالا در زاویه‌های مختلف
  • تعمیر و نگهداری بسیار آسان

انواع اسکرو کانوایر

حال که با کاربرد این نوار نقاله حلزونی آشنا شدید، می‌خواهیم بدانیم که انواع نوار نقاله مارپیچ چیست؟ به طور معمول بر اساس ساختار و زاویه انتقال مواد در نوار نقاله‌های ماردونی، این نوع تجهیزات انتقال مواد را در دسته‌های مختلفی قرار می‌دهند که عبارتند از:

معرفی انواع اسکرو کانوایر

نوار نقاله مارپیچی عمودی

اسکرو کانوایر عمودی که برای انتقال انواع مواد به سمت بالا یا پایین، در شیب‌های نزدیک به 90 درجه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اسکرو کانوایر بی شفت

خرید و ساخت اسکرو کانوایر بدون شفت

اسکرو کانوایر بدون شفت یا شفت لس که برای انتقال مواد چسبنده یا دارای رطوبت زیاد بدون گرفتگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند این مواد را در طول زیاد انتقال دهد. این نوع از نوار نقاله‌های حلزونی در سانتریفیوژها و میکسرها به کار می‌روند. شما می‌توانید برای خرید یا ساخت اسکرو کانوایر بدون شفت بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

نوار نقاله ماردون افقی

نوار نقاله  افقی که از جمله رایجترین نوار نقاله‌های حلزونی است و تنها می‌تواند مواد را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهد.

نوار نقاله حلزونی منعطف

خرید و ساخت اسکرو کانوایر منعطف

اسکرو کانوایر منعطف که از جنس پلی اتیلن بوده و در مکان‌هایی که با محدودیت فضای نصب روبرو هستند، کاربرد زیادی دارد. برای خرید نوار نقاله منعطف حلزونی می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

اسکرو کانوایر پرتابل

نوار نقاله حلزونی قابل حمل یا پرتابل که در محیط‌هایی با فضای محدود برای نصب استفاده می‌شود و می‌تواند همزمان نیاز شما را به چند ماردون برطرف کند.

نوار نقاله مارپیچی ثابت

نوار نقاله ماردون با گام ثابت یا constant pitch که می‌تواند حجم زیادی از مواد را در طول‌های بسیار کم تا زیاد از 0.1 تا 50 متر انتقال دهد. این نوع از نوار نقاله‌های مارپیچ، به صورت تک، دو یا سه راهه یا تک، دو و سه نخ طراحی شده و حتی امکان انتقال محصول به صورت کاملا عمودی را دارا هستند.

نوار نقاله متغییر حلزونی

نوار نقاله با گام متغیر که می‌تواند جریان خروجی یکنواختی تولید کرده و مواد را در زوایای صفر تا 90 درجه انتقال دهد.

نوار نقاله حلزونی یو شکل

اسکرو کانوایر U شکل که امکان انتقال مواد در طول بیشتر را برای شما فراهم کرده و می‌تواند به صورت رفت و برگشتی هم کار کند.

سخن پایانی

اسکرو کانوایر از بهترین تجهیزات انتقال مواد در صنایع و یکی از انواع نوار نقاله مختلف است که امکان جابجا کردن مواد فله را بدون آلوده شدن یا آسیب دیدن برای ما فراهم می‌کند. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که اسکرو کانوایر چیست؟ همچنین انواع نوار نقاله حلزونی را بررسی کرده و ویژگی‌های هریک را به صورت مختصر بیان کردیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید و یا ساخت انواع نوار نقاله به صفحه خرید و یا ساخت نوار نقاله مراجعه کنید.

در کنار این موارد، به بررسی مشخصات نوار نقاله مارپیچی یا ماردون و نحوه عملکرد آن پرداختیم تا شما به طور کامل با این تجهیزات آشنا شوید. تادیافکو هم در زمینه فروش انواع نوار نقاله حلزونی فعالیت کرده و هم با توجه به مشخصات موردنظر شما، این محصولات را تولید می‌کند. برای اطلاعات بیشتر با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

در کدام صنایع از اسکرو کانوایر استفاده می‌شود؟

صنعت سیمان، مواد غذایی برای پردازش و فرآوری مواد پودری و دانه‌ای، کشاورزی برای انتقال غلات، خوراک دام و طیور، ضایعات جامد و نیمه جامد، انتقال خرده چوب‌ها و سنگدانه‌ها

مزیت استفاده از اسکرو کانوایر چیست؟

به دلیل ساختار لوله‌ای که در اسکرو کانوایر در نظر گرفته شده، از آلوده شدن مواد یا پاشیده شدن آن‌ها به اطراف جلوگیری خواهد شد. همچنین امکان چرخش نرم ماردون بر روی شفت، مانع از آسیب دیدن مواد در حین انتقال شده و هیچ گرفتگی در مسیر ایجاد نمی‌کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.