کوپلینگ دنده ای چیست؟ ویژگی ها و کاربردهای آن

کوپلینگ دنده ای یا Gear Coupling یکی از اتصالات پرکاربرد در انتقال گشتاور است که می‌تواند ناهمراستایی‌های دورانی، محوری و زاویه ای را تا حد زیادی از بین ببرد. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کوپلینگ دنده ای چیست؟ همچنین کاربرد کوپلینگ دنده ای در صنایع مختلف را هم بررسی خواهیم کرد.

کوپلینگ دنده ای چیست؟
راهنمای مطالعه

کوپلینگ دنده ای چیست؟

کوپلینگ دنده ای یک نمونه از اتصالات انتقال دهنده گشتاور است که می‌تواند دو جزء محرک را با هم زوج کرده و به این ترتیب مانع از ایجاد ناهمراستایی شود. در نتیجه حرکت یکنواخت و بدون قطعی، از یک جزء آغاز شده و بدون هیچ مشکلی به قطعات دیگر انتقال پیدا می‌کند؛ همین موضوع می‌تواند حرکت کلی سیستم در راستای شفت‌ها را منظم کند. با توجه به این موضوع، کاربرد کوپلینگ دنده ای بیشتر انتقال گشتاور در میان شفت‌هایی است که قدری ناهماهنگی در راستا، محور یا شعاع آن‌ها دیده می‌شود و می‌توانند حرکت این قطعات چرخان را جبران کنند. برای اطلاع از قیمت انواع کوپلینگ با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

اجزای سازنده کوپلینگ دنده ای

اجزای سازنده کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ چرخ دنده ای از رایج‌ترین انواع اتصالات صنعتی است که می‌تواند گشتاور را میان محرک و متحرک انتقال دهد. مهمترین قسمت‌های سازنده این مدل کوپلینگ عبارتند از:

  • پوسته، رینگ یا Sleeve
  • پیچ و واشر
  • ‌هاب
  • اورینگ و مهره آن

البته بسته به برند و شرکت سازنده، ممکن است اجزای سازنده کوپلینگ چرخ دنده ای متفاوت باشند. برای مثال در برخی از کوپلینگ‌ها واشر در میان رینگ‌ها وجود ندارد و به جای آن از پیچ‌های مخصوص استفاده شده است. همچنین برخی از کوپلینگ‌های دنده ای دو پوسته دارند و در ساختار برخی دیگر تنها از یک پوسته استفاده شده است؛ در این صورت دیگر برای نصب کوپلینگ نیازی به پیچ نخواهید داشت.

انواع کوپلینگ دنده ای

به طور کلی کوپلینگ چرخ دنده ای یا Gear Coupling در دو نوع خمشی و مکانیکی به بازار عرضه می‌شود. نمونه‌های خمشی زیرمجموعه کوپلینگ‌های انعطاف پذیر هستند که با استفاده از مواد قابل ارتجاع ساخته می‌شوند و از دیسک‌های نازک فلزی در ساختار آن‌ها استفاده شده است. برای آشنایی با ویژگی های کوپلینگ انعطاف پذیر می‌توانید مقاله ما را در این مورد بخوانید. اما کوپلینگ‌های دنده ای مکانیکی دارای اجزای صلب یا فلزی بیشتری هستند و برای جلوگیری از ایجاد سایش نیاز به روانکاری دارند. به همین دلیل نگهداری از آن‌ها سخت‌تر است؛ اما می‌توانند ناهمراستایی را با قدرت بیشتری جبران کنند.

همچنین بر اساس نوع قرارگیری دنده‌ها هم می‌توان انواع کوپلینگ چرخ دنده ای را در دسته بندی زیر قرار داد:

  • کوپلینگ دنده ای کامل یا سری 100 که مناسب کاربرد‌های صنعتی است. این مدل کوپلینگ می‌تواند انحراف‌های موازی یا ناهماهنگی‌های زاویه ای را جبران کرده و ظرفیت تحمل بار بالایی دارد.
  • کوپلینگ نیمه دنده ای که دارای یک بخش انعطاف پذیر و نیمه سخت است که می‌تواند بار‌های محوری یا شعاعی را به خوبی تحمل کند.
  • کوپلینگ دنده ای صلب که برای اتصال محور‌های هم راستا مورداستفاده قرار می‌گیرد و نیاز به آرایش دقیق شفت دارد.

مشخصات فنی کوپلینگ چرخ دنده ای چیست؟

مشخصات فنی کوپلینگ چرخ دنده ای چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که اصلی‌ترین مشخصات فنی کوپلینگ دنده ای چیست و چه چیزی باعث شده که این اتصالات برای جبران ناهمراستایی مورداستفاده قرار بگیرند، این بخش را مطالعه کنید. مهمترین ویژگی‌های کوپلینگ چرخ دنده ای عبارتند از:

  • انعطاف پذیری مناسب
  • توانایی انتقال گشتاور‌های بالا
  • مناسب برای برطرف کردن ناهمراستایی زاویه ای

نحوه عملکرد کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای از دو اتصال دهنده منعطف ساخته شده که هریک به یک شفت ثابت متصل هستند. شفت دیگری به نام اسپیندل این اتصالات را به هم وصل می‌کند و می‌تواند حرکت کوپلینگ را مدیریت نماید. به طور کلی هر کدام از این شفت‌های ثابت دارای یک سری دنده‌های داخلی یا خارجی هستند که امکان جابجایی زاویه ای یا شعاعی را فراهم کرده و می‌توانند تا حدود 4 تا 5 درجه ناهمراستایی زاویه ای را جبران کنند.

کاربرد کوپلینگ دنده ای چیست؟

کوپلینگ دنده ای در ماشین آلات کاربرد‌های بسیار گسترده ای دارد و در خطوط انتقال قدرت هم به کار می‌رود. علاوه بر این در انواع تجهیزات صنعتی مانند پمپ، همزن، دستگاه‌های پرس، خردکن و کانوایر هم می‌توان از این تجهیزات استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که کوپلینگ دنده ای چیست و از چه اجزایی ساخته شده است؟ همچنین کاربرد کوپلینگ دنده ای را بررسی کرده و توضیح دادیم که چطور می‌تواند ناهمراستایی‌‌های موجود را حل کند. تادیافکو به عنوان سازنده کوپلینگ دنده ای فعالیت داشته و این محصولات را با کیفیت بالا و با توجه به نیاز‌های شما تولید می‌کند. برای خرید انواع کوپلینگ صنعتی یا سفارش ساخت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

متریال مناسب برای ساخت کوپلینگ دنده ای چیست؟

برای ساختار کوپلینگ‌های چرخ دنده ای معمولا از کربن استیل یا فولاد پرکربن استفاده می‌کنند؛ اما بسته به نیاز، می‌توان از مواد دیگر هم استفاده کرد.

مهمترین مزایای استفاده از کوپلینگ دنده ای چیست؟

توانایی انتقال گشتاور زیاد، بالا بودن ظرفیت تحمل ناهمراستایی و سفتی پیچشی مناسب از مهمترین مزیت‌های استفاده از کوپلینگ چرخ دنده ای هستند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.