اصول طراحی اسکرو کانوایر یا نوار نقاله حلزونی

طراحی و ساخت اسکرو کانوایر در دنیای امروز بسیار گسترش پیدا کرده است؛ زیرا این وسایل در انتقال انواع مواد جامد فله کاربرد زیادی دارند. در این مقاله از تادیافکو ما می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره اصول طراحی نوار نقاله حلزونی در اختیار شما قرار دهیم. با داشتن این اطلاعات شما می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به ثبت سفارش ساخت اسکرو کانوایر اقدام کنید و به این ترتیب محصولی مطابق با نیازهای خود تحویل بگیرید.

 

اصول طراحی نوار نقاله حلزونی
راهنمای مطالعه

کمیت های مهم در طراحی و ساخت اسکرو کانوایر

کمیت های مهم در طراحی و ساخت اسکرو کانوایر

در طراحی نوار نقاله ماردون یا حلزونی یک سری کمیت‌های فیزیکی اهمیت پیدا می‌کنند که تعیین کننده مشخصات این محصول هستند. برای آشنایی با مشخصات این محصول، می‌توانید مقاله اسکرو کانوایر چیست؟ را مطالعه کنید. از مهمترین این کمیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. توان عملیاتی

توان عملیاتی نوار نقاله‌های مارپیچ بر اساس اندازه، سرعت کار و بارگذاری مواد تعریف می‌شود؛ به همین دلیل دستگاه‌هایی با توان عملیاتی بالاتر، نیازمند قطر بزرگتر و موتور‌های قویتر هستند که باید در زمان طراحی و ساخت مورد توجه قرار بگیرند.

2. طول

یکی از اصول طراحی اسکرو کانوایر این است که طول نوار نقاله را پیش از هر چیزی تعیین کنید؛ این کمیت بر اساس نحوه چیدمان در کارخانه یا کارگاه و فضای موجود تعیین می‌شود. نکته مهم اینجا است که پایداری مکانیکی در زمان تعیین طول نوار نقاله مارپیچی باید تا حد زیادی موردتوجه قرار بگیرد و تا حد امکان از محصولاتی با طول زیاد استفاده نشود.

3. نوع مواد

در زمان تعیین اصول طراحی نوار نقاله اسکرو، اطلاع از نوع مواد اهمیت زیادی دارد؛ زیرا یک نوع را نمی‌توان برای مواد مختلف به کار برد. برای مثال موادی که وزن کمی دارند و باید در شیب‌های زیاد منتقل شوند، با احتمال بالایی سقوط خواهند کرد. به همین دلیل در زمان طراحی و ساخت باید از طرح‌های لوله‌ای استفاده کرد؛ اما موادی که ساینده هستند، نیاز به مارپیچ‌هایی با قطر بیشتر دارند.

4. قیمت ساخت نوار نقاله مارپیچ

قیمت ساخت نوار نقاله مارپیچ

از دیگر اصول طراحی اسکرو کانوایر می‌توان به هزینه آن اشاره کرد؛ شاید بر اساس تشخیص مهندسی، شما به نوع خاصی از نوار نقاله مارپیچی نیاز داشته باشید که هزینه ساخت زیادی برایتان به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که در زمان طراحی و ساخت نیاز است که هزینه‌ها با دقت خوبی تخمین زده شوند تا شما بتوانید از همان ابتدا بر روی این موضوع برنامه ریزی کنید.

5. نیازهای خاص طراحی اسکرو کانوایر

گاهی اوقات با توجه به نوع موادی که قصد جابجایی آن‌ها را دارید، نیاز است که اصول طراحی اسکرو کانوایر را عوض کنید. برای مثال اگر می‌خواهید مواد چسبنده مانند فاضلاب را منتقل کنید، باید طراحی مارپیچ‌ها را تغییر داده و از یاتاقان‌های خاص استفاده کنید.

همچنین در برخی موارد که خطر آلودگی یا خوردگی وجود دارد، نیاز به طراحی نوار نقاله مارپیچی بدون ترک یا شکاف است؛ در نتیجه در زمان ساخت احتیاج به جوشکاری‌های خاص و پرداخت مناسب دستگاه خواهید داشت.

6. شکل مقطع نوار نقاله مادون

از دیگر موارد مهمی که باید در طراحی و ساخت نوار نقاله حلزونی یا مارپیچ در نظر گرفته شود، می‌توان به شکل و جنس بدنه اشاره کرد. شکل هندسی مقطع در نوار نقاله‌های مارپیچی می‌تواند به صورت دایره، U شکل یا مکعب باشد و ضخامت آن‌ها هم معمولا 3 تا 5 میلیمتر در نظر گرفته می‌شود که با دقت خوبی باید در تمام طول برابر باشد. همچنین بیشتر از فولاد ضد زنگ برای ساخت این محصولات استفاده می‌شود که قابلیت انتقال مواد مختلف را در خود دارد.

محاسبات اسکرو کانوایر

برای اینکه بتوانید از نرم افزار طراحی اسکرو کانوایر استفاده کنید، نیاز است که با داده‌های ورودی و خروجی این نرم افزار و محاسبات نوار نقاله ماردون یا مارپیچ یا حلزونی آشنا باشید. مهم‌ترین اطلاعات ورودی در این نرم افزار، قطر پره مورد نیاز، قطر لوله میانی اسکرو و گام پره است که به ترتیب با نمادهای H، h و L نشان داده می‌شوند.

با وارد کردن این اطلاعات به نرم افزار، محاسبات اسکرو کانوایر به طور خودکار انجام شده و داده هایی مانند شعاع خارجی گسترده پره، شعاع داخلی گسترده پره و زاویه بریده شده برای به دست آوردن یک گام کامل به دست می‌آیند که با نمادهای R، r و a نشان داده می‌شوند.

روش ساخت پره اسکرو

روش ساخت پره اسکرو برای نوار نقاله حلزونی

مهمترین بخش در طراحی و ساخت اسکرو کانوایر مربوط به پره‌های آن است که وظیفه اصلی را در انتقال مواد ایفا می‌کنند و تعیین مشخصات آن‌ها، مشخص کننده نوع مواد قابل انتقال خواهد بود. در ادامه مهمترین نکته‌ها را در تعیین روش ساخت پره اسکرو بیان می‌کنیم:

  • محاسبه گام نوار نقاله ماردون که فاصله میان دو پره متوالی است، در طراحی پره‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • به طور معمول گام اسکرو کانوایر و قطر پره‌ها با هم برابر است؛ اما بسته به نوع مواد، این فرمول تغییرپذیر خواهد بود.
  • برای رسیدن به سرعت انتقال بیشتر، نیاز است که گام کانوایر اسکرو بزرگتر باشد.
  • هرچه گام نوار نقاله مارپیچی بیشتر باشد، الکتروموتور قوی‌تری برای انتقال مواد نیاز خواهیم داشت.
  • قبل از فرم دهی پره‌ها، نیاز است که شکل گسترده آن‌ها طراحی و برشکاری شود.

سخن پایانی

طراحی و ساخت اسکرو کانوایر یک فرایند بسیار تخصصی است و نیاز به محاسبات دقیقی برای تعیین ضخامت، قطر پره‌ها، طول گام و طول شفت دارد. در این مقاله از تادیافکو به بررسی اصول طراحی نوار نقاله اسکرو و کمیت‌هایی که باید در زمان تعیین آن‌ها در نظر گرفته شوند، پرداختیم. شما می‌توانید برای ثبت سفارش ساخت نوار نقاله مارپیچ یا حلزونی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سوالات متداول

طول استاندارد شفت اسکرو کانوایر چقدر است؟

به طور معمول توصیه می‌شود که در زمان طراحی و ساخت اسکرو کانوایر، طول شفت از 3 متر بیشتر نشود و در صورت نیاز به طول بیشتر، از کوپلینگ برای اتصال دو مارپیچ استفاده شود.

رایجترین ماده برای ساخت نوار نقاله مارپیچی چیست؟

به طور معمول از فولاد ضد زنگ در ساختار این محصول استفاده می‌شود که امکان انتقال طیف گسترده ای از مواد را فراهم می‌کند.

4.8/5 - (5 امتیاز)
مقالات بیشتر

2 نظر

  • با سلام و خسته نباشید خدمت شما یک سئوال داشتم
    در صورت عکس چرخیدن ماردون چا اتفاقی می‌افتد آیا شافت و
    پرها صدمه می‌بینند یا خیر؟ (مواد انتقالی سنگ آهن آسیابی
    میباشد)
    ممنون میشم پاسخ بدید

  • سلام.مواد به جای خروجی به سمت ورودی حرکت میکند و
    فشار مضاعفی به موتور وارد شده و باعث لرزش شدید موتور
    و پِرس شدن مواد در قسمت ورودی و در نهایت باعث از
    حرکت ایستادن مارپیچ میشود.و احتمال بریدن شافت وجود
    دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.