مراحل ساخت نوار نقاله

امروزه از کانوایر‌های صنعتی در تعداد زیادی از کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، سایت‌های ساختمانی یا خطوط بسته بندی استفاده می‌شود. برخی از نیاز‌های موجود در بازار، با استفاده از نوار نقاله‌های آماده قابل حل هستند؛ اما در مواردی برای برطرف کردن نیاز‌های خاص، احتیاج به ساخت کانوایر دارید. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم مراحل ساخت نوار نقاله را با هم بررسی کنیم.

مراحل ساخت نوار نقاله
راهنمای مطالعه

1- پیدا کردن شرکت‌های ساخت نوار نقاله

اولین قسمت از مراحل ساخت نوار نقاله این است که شرکت‌های فعال در این زمینه را پیدا کرده و کیفیت کار آن‌ها را بررسی کنید. یعنی نمونه کار‌های طراحی و ساخت نوار نقاله را مشاهده کرده و بر اساس نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در انتخاب شرکت‌های ساخت کانوایر باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • داشتن نمونه کار‌های موفق
  • استفاده از متریال مرغوب
  • انجام طراحی‌های حرفه ای سه بعدی
  • ارائه پیش فاکتور و شفاف بودن فرایند پرداخت
  • ارائه مشاوره در زمینه انتخاب بهترین نوع کانوایر

پس از انتخاب شرکت، باید درباره نیاز‌هایتان با سازنده صحبت کرده و مشخص کنید نوار نقاله را برای چه کاربردی می‌خواهید، ابعاد آن چقدر باید باشد و چه ظرفیت انتقالی را مدنظر دارید. بر این اساس، طراحان یک پیش فاکتور برای شما آماده کرده و پس از بستن قرارداد، پیش پرداخت دریافت می‌کنند تا فرایند طراحی آغاز شود.

2- طراحی سه بعدی

طراحی سه بعدی نوار نقاله پیش از ساخت

دومین گام از مراحل ساخت نوار نقاله به نام طراحی سه بعدی شناخته می‌شود که در کیفیت نهایی کار تاثیر به سزایی دارد. در این مرحله، طراح باید بر اساس نیازمندی‌های پروژه شما و با استفاده از نرم افزار‌های مدرن، یک طرح سه بعدی از نوار نقاله را تهیه کند که به عنوان نقشه ساخت کانوایر استفاده می‌شود. این طراحی می‌تواند از صفر انجام شود؛ اما در مواردی که نمونه ای از کانوایر موجود باشد، استفاده از مهندسی معکوس هم مناسب خواهد بود. شما می‌توانید برای مهندسی معکوس قطعات صنعتی یا طراحی آن‌ها از صفر، با ما در تادیافکو تماس بگیرید. پس از تهیه نقشه اولیه و طراحی سه بعدی، طرح به تایید کارفرما خواهد رسید و برای مراحل بعدی ارسال خواهد شد.

3- تهیه ابزار‌ها و لوازم موردنیاز

مرحله بعد از انجام طراحی اولیه، تهیه تجهیزات و وسایل موردنیاز است؛ بسته به اینکه در چه محیطی بخواهید محصول نهایی را نصب کنید یا دما و فشار کاری چقدر است، باید بهترین آلیاژ‌ها را در ساخت تجهیزات انتخاب نمایید. در برخی از نسخه‌های پیشرفته نرم افزار‌های طراحی، شما می‌توانید با شبیه سازی محیط کاری به راحتی بهترین متریال را برگزینید تا در نهایت یک محصول همه چیز تمام داشته باشید. همچنین با در نظر گرفتن وظایفی که هر بخش از کانوایر بر عهده دارد، باید متریال مناسبی را انتخاب کنید که تحت فشار قرار نگیرد.

همچنین بخوانید: اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

4- ساخت و تولید

ساخت و تولید نوار نقاله

مرحله چهارم از مراحل ساخت نوار نقاله، وارد شدن به قسمتی عملی و کلید زدن تولید آن است. در این مرحله باید به طور دقیق بر اساس نقشه کشی‌های تاییدشده توسط کارفرما عمل کرد تا مشکلی برای محصول نهایی به وجود نیاید. همچنین نقشه‌های ابعادی هم باید رسم شوند تا سازنده قطعات بتواند دقیقا بر اساس نیاز‌های صنعتی، هر قطعه را بسازد و جایگزین کند. در این جا است که اهمیت دقیق بودن نقشه‌ها مشخص می‌شود؛ زیرا وجود هرگونه اشکال در آن‌ها در نهایت منجر به کاهش کیفیت محصول نهایی می‌شود.

5- تست اولیه دستگاه

پس از اینکه مراحل ساخت نوار نقاله به پایان رسید، نوبت به تست اولیه آن می‌رسد؛ در این مرحله، مهندسان ناظر از سمت سازنده که در حین ساخت هم ناظر کیفی بوده‌اند، دستگاه را به طور کامل بررسی کرده و آن را با نقشه تهیه شده تطابق می‌دهند. پس از آن دستگاه به برق متصل شده و شرایط کاری کارگاه شبیه سازی خواهد شد؛ به این ترتیب ویژگی‌های مختلفی مانند ظرفیت انتقال نوار نقاله، قدرت تحمل فشار، دقیق بودن مسیر انتقال و سایر موارد کنترل خواهد شد.

6- تست نهایی و تحویل به کارفرما

تست نهایی نوار نقاله و تحویل به کارفرما

پس از تایید مهندسان شرکت ساخت نوار نقاله، با کارفرما تماس گرفته می‌شود تا برای آزمایش نهایی و تحویل محصول به مجموعه مراجعه کند. دقت کنید که در این مرحله معمولا توصیه می‌شود کانوایر را به محل نصب منتقل نکنید تا در صورت وجود هرگونه مشکل، بتوان آن را در کارگاه برطرف کرد. در این مرحله، تست الکتریکی و مکانیکی دستگاه با حضور کارفرما انجام شده و در نهایت دستگاه به او تحویل داده می‌شود.

7- حمل دستگاه و انجام مراحل نصب

به دلیل اینکه حمل اشتباه دستگاه ممکن است کالیبراسیون آن را به هم زده و باعث آسیب دیدن آن شود، معمولا کارگاه‌های سازنده وظیفه حمل و نصب را هم بر عهده می‌گیرند. به همین دلیل می‌توان این مورد را از مراحل ساخت نوار نقاله دانست که باید در انتهای کار انجام شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مراحل ساخت نوار نقاله پرداخته و کار‌های انجام شده در هر مرحله را بیان کردیم. شما می‌توانید سفارش ساخت انواع کانوایر صنعتی را با مشخصات دلخواه به ما در تادیافکو ارائه دهید. همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره یا خرید دیگر قطعات صنعتی می‌توانید از خدمات ما استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا برای تست نوار نقاله، استاندارد خاصی وجود دارد؟

بله. نظرات کیفی و تست کانوایر‌ها بر اساس استاندارد‌های جهانی تعیین می‌شوند؛ برای مثال جعبه‌هایی با وزن مشخص بر روی تسمه‌ها قرار می‌گیرند یا مواد فله با سرعت درج شده در پیش فاکتور، منتقل می‌شوند تا از درست بودن عملکرد کانوایر اطمینان خاصل شود.

آیا امکان مهندسی معکوس نوار نقاله وجود دارد؟

بله. ما در تادیافکو می‌توانیم از طریق مهندسی معکوس، نقشه‌ها را با دقت خوبی تهیه کرده و محصول نهایی را بر اساس آن بسازیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.