اصول طراحی کانوایر

ساخت کانوایر و طراحی آن نیاز به داشتن دانش تخصصی در زمینه اجزای این دستگاه و نحوه عملکرد هریک از آنها دارد. به همین دلیل باید این کار را به کسی بسپارید که به اصول طراحی کانوایر تسلط داشته باشد و بتواند خروجی ایده‌آلی را برای شما فراهم کند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین اصول طراحی نوار نقاله آشنا کنیم.

اصول طراحی کانوایر
راهنمای مطالعه

کانوایر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی اصول طراحی کانوایر برویم، نیاز است که قدری با ساختار و وظایف این محصول آشنا شویم. به طور کلی کانوایر برای انتقال مواد از نقطه A به B ساخته شده است؛ اما کارهای دیگری مانند مرتب‌سازی، خنک کردن یا غربال کردن هم می‌توانند با استفاده از انواع نوار نقاله انجام شوند. همچنین یک نوار نقاله باکیفیت ممکن است در خطوط بازیافت، جداسازی زباله‌ها، پردازش انبوه و ریخته‌گری فلزات هم مورداستفاده قرار بگیرد و هر کدام از این موارد ویژگی‌های خاص خود را دارند. در نتیجه نیازمند رعایت اصول متفاوتی هستند. برای اینکه پاسخ کامل‌تری به این سوال بیابید، مقاله کانوایر چیست را مطالعه کنید.

اجزای نوار نقاله

برای اینکه بتوانید یک نوار نقاله را بر اساس اصول طراحی کانوایر بسازید، نیاز است که اجزای مختلف آن را بشناسید که عبارت‌اند از:

معرفی اجزای نوار نقاله

تسمه

در اصول طراحی کانوایر مهم‌ترین قطعه را می‌توان تسمه دانست که باید میزان کشش و استحکام آن با دقت خوبی مشخص شود. به طور کلی می‌توان گفت که حدود 10 تا 15 درصد از هزینه‌های ساخت کانوایر مربوط به ساخت تسمه است که باید برای طراحی آن مواردی مانند شیب موردنیاز، عرض نوار، سرعت انتقال، فضای موجود و مقاومت را در نظر بگیرید. به عبارت بهتر این شرایط کاری هستند که تعیین می‌کنند از چه ماده‌ای برای ساخت تسمه و اتصالات مکانیکی استفاده شود.

غلتک

دومین بخش مهم از کانوایر، غلتک نام دارد که برای کنترل گشتاور مکانیکی یا الکتریکی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین از غلتک‌ها برای هدایت تسمه هم استفاده می‌شود. عرض غلتک و ویژگی‌های آن معمولا بر اساس ویژگی‌های تسمه مشخص می‌شوند. به همین دلیل یکی از اصول طراحی کانوایر این است که ابتدا ویژگی‌های تسمه را بر اساس نوع مواد و فضای موجود انتخاب کرده و سپس به سراغ غلتک‌ها بروید. همچنین اهمیت غلتک بر اساس نوع کانوایر هم متفاوت است؛ برای مثال بلت کانوایر در این زمینه حساسیت بیشتری در مقایسه با دیگر انواع نوار نقاله دارد.

بخش محرک

یکی دیگر از تجهیزات نوار نقاله موتورهای الکتریکی هستند که باید حداقل تنش را دارا بوده و بتوانند بهترین موقعیت مکانی را مشخص کنند. این موتورها می‌توانند سرعت چرخش کانوایر را تعیین کرده و امکان حرکت در شیب‌های مختلف را فراهم کنند.

نکات مهم در تعیین اصول طراحی کانوایر

در اصول طراحی کانوایر نیاز است که یک سری عوامل کلیدی را قبل از شروع به ساخت و طراحی مشخص کنید که عبارت‌اند از:

نکات مهم در تعیین اصول طراحی کانوایر

کارکرد اصلی نوار نقاله

اولین چیزی که مهندسان طراحی نوار نقاله باید مشخص کنند، کارکرد اصلی نوار نقاله است؛ یعنی باید مشخص کنید که هدف شما از ساخت کانوایر چیست؟ برای مثال می‌خواهید سرعت فرایند را بالاتر ببرید یا مرتب‌سازی و تفکیک برایتان مهم است؟ همچنین اگر قصد شما از ساخت نوار نقاله مربوط به تقسیم کردن مواد در ایستگاه‌های مختلفی باشد، باید اصول خاصی را در طراحی آن در نظر بگیرید.

محدودیت‌های فضایی در اصول طراحی کانوایر

دومین موردی که باید برای تعیین اصول طراحی کانوایر مشخص کنید، مربوط به محدودیت‌های فضایی است که به نوعی تعیین می‌کند شما به چه نوع سیستمی برای انتقال مواد نیاز دارید. برای مثال اسکرو کانوایر منعطف می‌تواند برای کارگاه‌هایی با فضای محدود بسیار مناسب باشد؛ اما برای طول‌های زیاد، استفاده از کانوایر زنجیره ای توصیه می‌شود.

ملاحظات محیطی

از دیگر نکات مهمی که باید در زمان تعیین اصول طراحی کانوایر در نظر داشته باشید، می‌توان به ملاحظات محیطی اشاره کرد. به این معنا که باید خطرات بالقوه مانند اتمسفرهای انفجاری، رطوبت و دمای موردنیاز، نوع مواد انتقالی و موارد بهداشتی را در نظر بگیرید. برای مثال در زمان انتقال مواد غذایی فله لازم است که کانوایرها به صورت سرپوشیده طراحی شوند تا هم آلودگی به آنها منتقل نشود و هم به قسمت‌های دیگر نپاشند.

اهمیت نوع مواد در حال انتقال در اصول طراحی کانوایر

بسته به اینکه قصد دارید چه موادی را با استفاده از نوار نقاله انتقال دهید، اصول طراحی کانوایر هم متفاوت خواهد بود. شما باید تعیین کنید که اندازه، وزن و سرعت انتقال این مواد چقدر است و میزان رطوبت، دما، اشتعال‌پذیری و ترکیب‌شوندگی آنها چگونه است. همچنین باید بدانید که این محصولات به صورت پیوسته جابه‌جا می‌شوند یا حالت دسته‌ای دارند؛ زیرا همه این موارد بر نتیجه نهایی طراحی تاثیرگذار خواهند بود.

سرعت نوار نقاله

یکی دیگر از نکات مهم در ساخت کانوایر این است که مشخص کنید آیا سرعت انتقال مواد ثابت است یا متغیر؟ در صورتی که سرعت متغیر باشد، باید با تغییر آن یک بازخورد به اپراتور داده شود تا مقادیر وزنی مواد به هم نریزد. به همین دلیل در اصول طراحی کانوایر، سرعت بسیار اهمیت پیدا می‌کند و بسته به مواد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. باید بدانید که عرض نوار نقاله به طور مستقیم تحت تاثیر سرعت موردنیاز برای جابه‌جایی مواد قرار دارد و این سرعت معمولا 300 تا 500 فوت بر ثانیه است.

اصول استاندارد برای طراحی کانوایر صنعتی

اصول استاندارد برای طراحی کانوایر صنعتی

  • طراحی کانوایر باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین میزان نویز و صدا را ایجاد کند
  • کانوایر باید کمترین فضا را اشغال کند و محدودیتی در فضای نصب به وجود نیاورد
  • طراحی دستگاه باید با هدف استفاده بهینه از فضای موجود انجام شود
  • در طراحی کانوایر باید رسیدن به حداکثر راندمان طراحی مدنظر قرار بگیرد
  • تا حد امکان باید سادگی در ساخت کانوایر رعایت شود
  • طراحی کانوایر باید به‌گونه‌ای باشد که هزینه زیادی برای نصب و راه‌اندازی آن نیاز نباشد
  • همواره باید یک برنامه مانیتورینگ به همراه نوار نقاله ارائه شود که وظایفی مانند کنترل و عیب‌یابی دستگاه را انجام می‌دهد

سخن پایانی

اطلاع از اصول طراحی کانوایر از آن جهت حائز اهمیت است که امروزه این سیستم‌ها در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرند و هریک شرایط کاری متفاوتی دارند. در نتیجه نیاز است که مهندسان با هدف به حداکثر رساندن بازده کار و استفاده بهینه از فضا، بهترین نوع کانوایر را طراحی کرده و بسازند. در این مقاله از تادیافکو درباره نکات مهم در تعیین اصول طراحی کانوایر صحبت کردیم. در صورتی که نیاز به ساخت کانوایر صنعتی با بالاتری کیفیت دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای کاهش سر و صدا در محیط، کدام نوع کانوایر مناسب‌تر است؟

به طور کلی استفاده از کانوایرهای صاف به جای کانوایر زنجیری، برای کاهش سر و صدا و نویر در محیط توصیه می‌شود.

اصول طراحی کانوایر برای انتقال مواد فله چیست؟

این مواد معمولا با سرعت نسبتا پایینی باید انتقال پیدا کرده و تا حد امکان نوار نقاله برای آنها سرپوشیده باشد. همچنین اجزای کانوایر باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که مواد دانه‌ای را دچار شکستگی یا آسیب نکنند.

4/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.