کوپلینگ روتکس چیست؟ معرفی انواع، استانداردها و کاربردهای آن

کوپلینگ روتکس که به نام‌های مختلفی مانند کوپلینگ خورشیدی، عنکبوتی، اسپایدر یا jaw coupling شناخته می‌شود، یکی از بهترین انواع کوپلینگ انعطاف پذیر برای انتقال قدرت مکانیکی و جبرانی جابجایی‌های موازی، زاویه ای و محوری است. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کوپلینگ عنکبوتی چیست؟ همچنین انواع کوپلینگ روتکس را بررسی کرده و به معرفی استاندارد کوپلینگ روتکس می‌پردازیم.

کوپلینگ روتکس چیست؟
راهنمای مطالعه

کوپلینگ خورشیدی چیست؟

کوپلینگ خورشیدی، عنکبوتی یا روتکس یکی از رایجترین قطعات برای انتقال گشتاور است که در کاربردهای زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  • انتقال گشتاور و چرخش در میان دو شفت
  • پذیرش ناهماهنگی میان شفت‌ها
  • کمک به حفاظت از قطعات در برابر آسیب‌های ناشی از میرایی، ضربه و لرزش

کوپلینگ عنکبوتی دارای دو توپی از جنس آلیاژ آلومینیوم است که برآمدگی‌های بیرون زده ای به نام Jaw یا فک دارد؛ همچنین یک واسط انعطاف پذیر خورشیدی شکل، از جنس پلی اورتان هم ساختمان آن را تکمیل می‌کند که در میان توپی‌ها قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین کاربرد انواع کوپلینگ روتکس در ماشین آلات و تجهیزات سنگین است. برای اطلاع از قیمت کوپلینگ در انواع مختلف با تادیافکو تماس بگیرید.

انواع کوپلینگ روتکس

به طور کلی کوپلینگ‌های خورشیدی دارای دو توپی با پنجه‌های مقعر هستند که می‌توانند گشتاور را از طریق یک حلقه چرخ دنده ای الاستیک منتقل کنند. بر اساس شکل هاب‌ها و نحوه قرارگیری بخش انعطاف پذیر، می‌توان انواع کوپلینگ روتکس را در دسته بندی زیر قرار داد:

کوپلینگ عنکبوتی با بوش مخروطی

کوپلینگ عنکبوتی با بوش مخروطی از انواع کوپلینگ روتکس

کوپلینگ عنکبوتی با بوش مخروطی با استفاده از چدن GG25 ساخته می‌شود و عملکرد بهتری در مقایسه با کوپلینگ‌های انعطاف پذیر دارد. این محصولات دارای فرایند نصب و جداسازی آسانی هستند و می‌توان بوش مخروطی را به صورت داخلی یا خارجی برای آن‌ها نصب کرد. برای اطلاع از قیمت تیپر لاک بوش بر روی لینک درج شده کلیک کنید. نوعی از این کوپلینگ‌ها دارای دو بوش مخروطی هستند و دیسک‌های جمع شونده ای بر روی خود دارند که امکان تغییر اندازه شفت میانی را فراهم می‌کند؛ در نتیجه می‌توانند ناهماهنگی شعاعی بیشتری را جبران کنند.

کوپلینگ روتکس با شفت قفل شونده

یکی دیگر از انواع کوپلینگ روتکس دارای شفت قفل شونده است که امکان نصب سریع، ایمن و بدون ضربه را بدون استفاده از کلید، بدون نیاز به واشر و اسپیسر به شما می‌دهد. در نتیجه شما می‌توانید از یک کوپلینگ یکسان برای قطر‌های مختلف شفت استفاده کنید.

کوپلینگ عنکبوتی با شفت میانی

کوپلینگ عنکبوتی با شفت میانی از انواع کوپلینگ روتکس

یکی دیگر از انواع کوپلینگ روتکس به نام کوپلینگ عنکبوتی با شفت میانی است که می‌توانید طول شفت میانی را به دلخواه خود انتخاب کنید. این نوع از کوپلینگ‌ها دارای دو حلقه پلی یورتان هستند که امکان جبران ناهمترازی شعاعی بیشتری را فراهم می‌کنند. همچنین بر اساس استاندارد کوپلینگ روتکس باید از دو حلقه پلی یورتان برای این اتصالات استفاده شود.

کوپلینگ خورشیدی فلنج دار

کوپلینگ خورشیدی فلنج دار در نوع معمولی و فشرده به بازار عرضه می‌شود و برای کاربردهای ماشینکاری سنگین یا برای ترکیب شفت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. تفاوت نوع عادی و فشرده کوپلینگ روتکس تنها در ابعاد آن‌ها است و از نظر کاربرد فرقی ندارند.

کوپلینگ روتکس دوبل

کوپلینگ روتکس دوبل از انواع کوپلینگ روتکس

کوپلینگ‌های عنکبوتی دوبل برای جبران ناهماهنگی محوری، شعاعی و زاویه ای در حد زیاد را فراهم می‌کنند. این نوع از کوپلینگ‌ها امکان رسیدن به زاویه‌های پیچش بالاتر را فراهم کرده و می‌توانند اثرات میرایی بیشتری را تولید کنند.

استاندارد کوپلینگ روتکس

حال که با انواع کوپلینگ روتکس آشنا شده و کاربردهای هریک را شناختیم، می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های استاندارد کوپلینگ روتکس بپردازیم. باید بدانید که وظیفه اصلی کوپلینگ‌های خورشیدی جذب ضربه، عایق کاری و انتقال گشتاور است که بسته به جنس می‌تواند برای موادی با سختی‌های مختلف مورداستفاده قرار بگیرد. مهمترین ویژگی‌های یک کوپلینگ روتکس استاندارد از قرار زیر هستند:

  • مقاومت بالا در برابر هیدرولیز و شرایط گرمسیری
  • قابلیت کار در دمای بین 40- تا 120 درجه سانتی گراد
  • دارای اثرات خود میرایی بالا
  • مقاوم در برابر انواع روغن
  • دارای دقت کلی ماشین کاری برای ساخت هاب‌ها

سخن پایانی

در این مقاله از تادیافکو به معرفی کامل کوپلینگ عنکبوتی یا خورشیدی پرداختیم و انواع کوپلینگ روتکس را معرفی کردیم. همچنین اطلاعاتی را درباره ویژگی‌های استاندارد کوپلینگ روتکس در اختیار شما قرار دادیم. شما می‌توانید برای ساخت کوپلینگ خورشیدی بر اساس اصول استاندارد یا دیگر انواع کوپلینگ با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

جنس قسمت انعطاف پذیر کوپلینگ خورشیدی چیست؟

این قسمت معمولا از لاستیک یا پلی اورتان تولید می‌شود. نمونه‌های لاستیکی برای دماهای پایین، بار‌های کوچک و نبود روغن مناسب هستند. اما از نمونه‌های پلی اورتان می‌توان برای انتقال ظرفیت بار بالا استفاده کرده و در محیط‌های حاوی روغن‌ها یا مواد شیمیایی آن‌ها را به کار برد.

کاربرد کوپلینگ روتکس چیست؟

این نوع کوپلینگ‌ها برای کار در دما‌های بالا، موقعیت‌هایی با شرایط کاری سخت، شرایط محیطی سخت و کار با مواد شیمیایی خاص مناسب هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.