پولی صنعتی چیست؟ ویژگی ها، کاربرد و انواع

پولی صنعتی از پرکاربردترین تجهیزات انتقال توان در صنایع مختلف است که بر روی یک محور یا شفت محرک نصب می‌شود و می‌تواند انرژی لازم برای جابجایی اجسام را با شکل‌ها و وزن‌های مختلف فراهم کند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پولی صنعتی چیست؟ همچنین انواع فولی صنعتی را بررسی کرده و کاربردها و ویژگی‌های هریک را موردارزیابی قرار دهیم.

پولی صنعتی چیست؟
راهنمای مطالعه

پولی صنعتی چیست؟

فولی صنعتی که معمولا به عنوان فولی، pulley یا قرقره هم شناخته می‌شود، وسیله‌ای است که می‌تواند با استفاده از یک تسمه، امکان انتقال توان و گشتاور را در میان محرک و متحرک با فاصله‌های محوری متفاوت فراهم کند. این وسیله معمولا بر روی یک محور نصب شده و می‌تواند برای تغییر جهت حرکت یا سرعت دوران هم مورداستفاده قرار بگیرد. ما در تادیافکو انواع مختلف پولی صنعتی را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به شما می‌فروشیم؛ همچنین برای ساخت فولی صنعتی با ابعاد و ویژگی‌های دلخواه هم می‌توانید از خدمات مهندسی ما استفاده کنید.

انواع فولی صنعتی از نظر نحوه نصب

انواع فولی صنعتی از نظر نحوه نصب

از نظر نحوه نصب، انواع فولی صنعتی به دو دسته نصب مستقیم یا نصب با تیپرلاک تقسیم‌بندی می‌شوند. همانطور که از نام پولی صنعتی با نصب مستقیم مشخص است، این محصولات بدون هیچ واسطه‌ای بر روی شفت نصب شده و توسط خار در جای خود محکم می‌شوند. اما در مورد دوم، از یک بوش مخروطی یا تیپرلاک بوش به عنوان واسطه استفاده می‌شود که هم فرایند نصب را ساده‌تر خواهد کرد و هم نگهداری یا تعمیر پولی را آسان‌تر می‌کند. از سوی دیگر به دلیل ویژگی‌های خاصی که بوش‌های مخروطی دارند، می‌توانید از آن‌ها برای همراستایی پولی و شفت هم استفاده کنید. شما می‌توانید برای سفارش ساخت تیپر لاک بوش با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

انواع فولی صنعتی از نظر ساختار

حال که دانستیم پولی صنعتی چیست؟ و با انواع آن از نظر نحوه نصب آشنا شدیم، می‌خواهیم انواع فولی را از نظر ساختار هم به شما معرفی کنیم که عبارتند از:

انواع فولی صنعتی از نظر ساختار

پولی چدنی دو تکه

پولی چدنی دو تکه که به نام‌های گوه ای، پروانه ای یا وی بلت شناخته می‌شود، از تسمه V برای انتقال توان استفاده کرده و سطح مقطعی با زاویه 40 درجه دارد. این نوع از پولی‌ها خیلی سریع مونتاژ شده و در برابر سایش هم مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند؛ همچنین نصب آن‌ها هم معمولا با استفاده از بوش انجام می‌شود. به همین دلیل حرکتی بسیار روان دارند و هیچ ضربه‌ای را در حین انتقال توان ایجاد نمی‌کنند. بسته به اینکه اندازه تسمه سازگار با پولی دو تکه چقدر باشد، آن را در چهار سری A، B،C و Z تقسیم بندی می‌کنند. برای خرید انواع پولی چدنی دو تکه بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

پولی تایمینگ

پولی تایمینگ یکی از پرکاربردترین انواع فولی صنعتی است که به دلیل داشتن ساختار دندانه‌ای، دقت فوق العاده‌ای داشته و می‌تواند همواره نسبت چرخش را ثابت نگه دارد. به همین دلیل به خوبی از ایجاد ناهماهنگی جلوگیری کرده و صدا را در حین کار تا حد زیادی کاهش می‌دهد. پولی‌های تایمینگ بر اساس قطر دایره گام و شکل سطح مقطع تسمه سازگار، در سری‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها پولی تایمینگ سری M نام دارد. این مدل فولی تایمینگ برای انتقال گشتاورهای بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد و صدا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. شما می‌توانید برای سفارش ساخت پولی تایمینگ با مشخصات دلخواه با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

نکات مهم در انتخاب پولی صنعتی

نکات مهم در انتخاب پولی صنعتی

به دلیل تنوع بسیار زیادی که در میان انواع فولی صنعتی وجود دارد، شما باید بدانید که مهمترین نکات در خرید پولی صنعتی چیست؟ قطر پولی را می‌توان اصلی‌ترین ویژگی این محصول دانست که می‌تواند تعیین کننده ضریب انتقال توان توسط انواع پولی‌ها باشد. به عبارت بهتر، این نسبت قطر پولی محرک و متحرک است که این ضریب را تعیین می‌کند و می‌تواند میزان توان انتقال یافته توسط هر سیستم و سرعت آن را مشخص کند. برای اینکه با نکات بیشتری در زمینه خرید پولی صنعتی آشنا شوید، مقاله راهنمای خرید پولی صنعتی را در مجله ما مطالعه کنید.

سخن پایانی

پولی صنعتی از بهترین وسایل برای انتقال توان با بازدهی بالا در صنایع مختلف است. کاربردهای گسترده این محصول باعث شده که سری‌های مختلفی با قطر، تعداد شیارها و نوع تسمه سازگار مختلف با آن ساخته شوند. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که پولی صنعتی چیست و اطلاعاتی را درباره انواع فولی صنعتی در اختیار شما قرار دادیم.

سوالات متداول

جنس انواع پولی صنعتی چیست؟

رایجترین ماده ای که برای ساخت انواع فولی صنعتی استفاده می‌شود، چدن خاکستری یا چدن داکتیل است؛ اما می‌توان نمونه‌های آلومینیومی و پلاستیکی انعطاف پذیر را هم در میان محصولات موجود در بازار مشاهده کرد.

مزیت استفاده از پولی دو تکه چیست؟

تعویض و نصب بسیار آسان عدم نیاز به زدن ضربه در حین باز کردن جلوگیری از انتقال لرزش به سیستم سازگار با اندازه‌های مختلف شفت تنها با تغییر بوش

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.