نوار نقاله زنجیری چیست؟ انواع و کاربرد‌ها

نوار نقاله زنجیری یکی از انواع کانوایر صنعتی است که در محیط‌های صنعتی و تجاری متعددی مانند انبار‌ها، کارخانه‌های خودروسازی و مراکز توزیع استفاده می‌شوند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که نوار نقاله زنجیری چیست؟ همچنین انواع نوار نقاله زنجیری را معرفی کرده و به بررسی کاربرد‌های آن می‌پردازیم.

نوار نقاله زنجیری چیست؟ انواع و کاربرد‌ها
راهنمای مطالعه

نوار نقاله زنجیری چیست؟

نوار نقاله زنجیری از پرکاربردترین انواع کانوایر است که قطعات انعطاف پذیری داشته و می‌تواند متناسب با نیاز‌های فضا و محل نصب ساخته شود. اجزای اصلی این نوع کانوایر، پره‌ها و زنجیر‌هایی هستند که می‌توانند با اتصال به هم، وسایل را تا انتهای خط منتقل کنند. سطح کانوایر زنجیری حالتی قطعه قطعه و ناهموار دارد که باعث شده تعمیر و نگهداری آن آسان باشد؛ زیرا می‌توان بدون نیاز به تعویض کل خط، تنها بخشی از آن را به سرعت ترمیم کرد. از سوی دیگر باید بدانید وسایلی را که حالت غلطکی دارند، نمی‌توان با استفاده از چین کانوایر انتقال داد؛ اما این نوع کانوایر‌ها برای انتقال وسایلی با ابعاد بزرگ مناسب هستند.

انواع نوار نقاله زنجیری

انواع نوار نقاله زنجیری بر اساس ابعاد، اندازه، مدل و نوع کاربرد در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل قبل از خرید یا ثبت سفارش ساخت کانوایر زنجیری باید مشخص کنید که برای انتقال چه موادی می‌خواهید از این محصول استفاده کنید تا مناسبترین پیشنهاد را به شما ارائه دهد. انواع کانوایر زنجیری از نظر نوع موادی که انتقال می‌دهند، در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

معرفی 5 نوع نقاله زنجیری

  • نوار نقاله زنجیری دراگ که برای انتقال مواد بسته بندی نشده مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • کانوایر زنجیری اسلت که در کارخانه‌های مونتاژ و برای انتقال فیکسچر‌ها استفاده می‌شود.
  • نوار نقاله زنجیری هالوپین که برای استفاده از شیرینگ مناسب است.
  • چین کانوایر مدولار که صفحه ای استیل دارد و مناسب برای استفاده در کارخانه‌های تولید دارو یا مواد غذایی است. این نوع از نوار نقاله زنجیری بیشتر برای صنایع کوچک به کار می‌رود.
  • نوار نقاله زنجیری آپرون که در صنایع معدن و فولاد کاربرد داشته و برای انتقال مواد داغ استفاده می‌شود.

این صفحه را هم ببینید: ساخت انواع کانوایر صنعتی

ویژگی‌های نوار نقاله زنجیری چیست؟

ویژگی های نقاله زنجیری

تنوع بسیار زیاد انواع نوار نقاله زنجیری باعث شده که برای استفاده در صنایع مختلف بتوان از این کانوایر‌ها استفاده کرد. نوار نقاله‌های زنجیری دارای جنس مقاومی‌ هستند و معمولا از فولاد ضدزنگ یا چدن خاکستری ساخته می‌شوند؛ در نتیجه می‌توانند به راحتی ضربه‌های واردشده را تحمل کرده و وزن‌های بالا را جابجا کنند. علاوه بر این تمیز کردن آن‌ها هم بسیار آسان است و می‌توان در صنایع غذایی یا دارویی از این محصولات استفاده کرد. از مهمترین ویژگی‌های انواع نوار نقاله زنجیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان انتقال محموله‌های سنگین به دلیل زنجیره ای بودن
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • ساختار ساده و انعطاف پذیر
  • امکان حمل مواد فله ای یا با دمای زیاد
  • امکان ایجاد پیکربندی چند رشته ای برای حمل موازی مواد
  • قابلیت تنظیم سرعت با استفاده از اینورتر یا درایو فرکانس متغیر

موارد عدم کاربرد نوار نقاله زنجیری چیست؟

موارد عدم مصرف نقاله زنجیری

همانطور که گفتیم انواع نوار نقاله زنجیری را می‌توان برای انتقال مواد فله، بسته بندی نشده یا داغ مورداستفاده قرار داد. اما باید بدانید که برخی از مواد با استفاده از کانوایر زنجیری قابل انتقال نیستند که عبارتند از:

  • محصولاتی که قسمت پایینی آن‌ها نرم یا ناهموار باشد
  • محصولاتی با شکل منحنی و لغزنده که به طور دائمی‌ از روی سطح سر بخورند
  • استفاده به عنوان خطوط تولید نه خطوط انتقال
  • حرکات محصولات با شیب زیاد به سمت بالا یا پایین

سخن پایانی

در این مقاله از تادیافکو به بررسی این موضوع پرداختیم که نوار نقاله زنجیری چیست و برای انتقال چه موادی مناسب است. همچنین انواع نوار نقاله زنجیری را معرفی و کاربرد‌های هریک را بیان کردیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا ثبت سفارش ساخت کانوایر زنجیری می‌توانید با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه موادی را می‌توان با استفاده از انواع نوار نقاله زنجیری انتقال داد؟

انواع مواد معدنی، فله ای، بهداشتی، غذایی، دارویی، داغ و فولادی را می‌توان با استفاده از نوار نقاله زنجیری جابجا کرد.

آیا امکان استفاده از نوار نقاله زنجیری برای انتقال مواد در طول زیاد وجود دارد؟

بله. در صورت نیاز به انتقال مواد در طول زیاد می‌توانید سفارش ساخت نوار نقاله زنجیری را ثبت کنید؛ زیر این کانوایر‌ها به صورت مدولار ساخته می‌شوند و زیاد کردن طول یا پهنای آن‌ها راحت‌تر امکانپذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.