جدول استاندارد پولی و تسمه

جدول استاندارد پولی و تسمه جدولی است که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی سایز پولی و تسمه متناسب با آن را پیدا کرده و به این ترتیب خرید آگاهانه‌تری داشته باشید. این جدول معمولا در کاتالوگ‌های محصولات یافت می‌شود و اطلاعاتی را درباره ابعاد پولی در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم درباره اطلاعات موجود در جدول استاندارد پولی تایمینگ و V شکل صحبت کرده و نحوه استفاده از آن را برای شما بیان کنیم.

جدول استاندارد پولی و تسمه
راهنمای مطالعه

اطلاعات موجود در جدول استاندارد تسمه و پولی

برای اینکه بتوانید از جدول استاندارد پولی و تسمه استفاده کنید، نیاز است که بدانید چه اطلاعاتی در این جدول وجود دارد و معنای هریک از آن‌ها نیست. برخی از اطلاعات موجود در جدول استاندارد پولی بسته به نوع آن متفاوت است. برای مثال در پولی تایمینگ فاصله مرکز تا مرکز دندانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند؛ اما در پولی وی شکل تنها قطر تسمه مهم است. در ادامه به بررسی اطلاعات موجود در جدول استاندارد تسمه و پولی می‌پردازیم.

اطلاعات موجود در جدول استاندارد تسمه و پولی

ضریب کاری

ضریب کاری یا Load Factor نشاندهنده حد بار کاری ایمن برای یک پولی است؛ به عبارت بهتر این ضریب نشان می‌دهد که یک پولی صنعتی تا چه حد بار می‌تواند تحمل کند و بر این اساس برای چه وسیله‌ای مناسب است؟ برای مثال لود فاکتور ماشین‌های سبک مانند وسایل خانگی، چیزی بین 1 تا 1.3 است؛ اما برای ماشین‌های سنگین صنعتی این عدد ممکن است تا 1.8 هم افزایش پیدا کند. با در نظر گرفتن این فاکتور می‌توانید ظرفیت تسمه متناسب با پولی را به دست آورید.

همچنین بخوانید: پولی صنعتی چیست؟

ضریب انتقال

ضریب انتقال یا Transmission Ratio نسبت میان قطر پولی متحرک به محرک را نشان می‌دهد و تعیین کننده قدرت خروجی است؛ هرچه این ضریب انتقال بیشتر باشد، میزان توان انتقال یافته با پولی‌های صنعتی افزایش یافته و در مقابل سرعت دوران آن‌ها کمتر می‌شود. این ضریب در ساخت پولی چدنی دو تکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین در مواردی که نیاز به سرعت بالاتر باشد، باید از پولی‌هایی با ضریب انتقال کمتر از یک استفاده کنید. نکته مهم اینجا است که ضریب انتقال بر اساس قطر متوسط انجام می‌شود که معمولا از قطر خارجی کوچک‌تر بوده و فرمول مخصوص به خود را دارد.

ضریب شتاب

در صورتی که ضریب انتقال از 1.24 بیشتر باشد، از ضریب شتاب هم در جدول استاندارد پولی و تسمه استفاده می‌شود. از آنجا که ضریب انتقال به نوعی تعیین کننده سرعت پولی است، می‌توان با استفاده از آن کمیت مهم دیگری به نام ضریب شتاب یا Acceleration Factor را هم محاسبه کرد. برای این کار باید نسبت انتقال را به دست آورد که از تقسیم سرعت موردنظر به سرعت موتور به دست می‌آید؛ سپس با استفاده از جدولی مشابه زیر که معمولا در جدول استاندارد پولی تایمینگ و گوه‌ای وجود دارد، ضریب شتاب را به دست آورد.

نسبت انتقال ضریب شتاب
1 تا 1.24 0
1.25 تا 1.75 0.1
1.75 تا 2.49 0.2
2.5 تا 3.49 0.3
بزرگتر از 3.5 0.4

ضریب خستگی

یکی دیگر از موارد مهم در جدول استاندارد پولی تایمینگ و گوه‌ای، ضریب خستگی یا Fatigue Factor است. ضریب خستگی که با در نظر گرفتن تعداد ساعت کارکرد در روز محاسبه می‌شود، در واقع نشاندهنده رفتار پولی در شرایط مختلف بار عملیاتی است و می‌تواند میزان تحمل این قطعه را مشخص کند. به همین دلیل است که در زمان ساخت پولی صنعتی این موضوع بسیار اهمیت دارد و می‌تواند دوام فولی را مشخص کند. برای مثال در جدول استاندارد تسمه و پولی موارد زیر برای ضریب خستگی مشاهده می‌شوند:

نوع عملکرد یا تعداد ساعت کارکرد روزانه ضریب خستگی
روزانه 10 تا 16 ساعت 0.2+
روازنه بیشتر از 16 ساعت 0.4+
میزان انحراف تسمه با قوانین تنش 0.2+
عملکرد مقطعی 0.2-

انتخاب گام با توجه به جدول استاندارد پولی و تسمه

انتخاب گام با توجه به جدول استاندارد پولی و تسمه

با استفاده از جدول استاندارد تسمه و پولی شما می‌توانید گام مناسب را در زمان خرید پولی صنعتی یا طراحی آن انتخاب کنید. برای این کار باید با توجه به شرایط عملیاتی که برای این قطعه در نظر گرفته‌اید، ضریب‌های شتاب، خستگی و کاری را محاسبه کرده و با هم جمع کنید. سپس باید توان موردنظر را در این عدد ضرب کنید تا سرعت پولی به دست آید. حال از نموداری که در جدول استاندارد پولی و تسمه آورده شده است، استفاده کرده و گام پولی را محاسبه کنید.

همچنین بخوانید: نکات مهم در خرید پولی صنعتی

محاسبه تعداد دندانه های پولی

یکی از دیگر مواردی که با استفاده از جدول استاندارد پولی و تسمه می‌توانید به دست آورید، تعداد دندانه‌های فولی است که در زمان خرید پولی تایمینگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای محاسبه تعداد دندانه‌ها باید محیط پولی را به فاصله میان دندانه‌ها یا گام پولی که در قسمت قبلی محاسبه کرده‌اید، تقسیم کنید. در صورتی که عدد رندی به دست نیامد، نیاز است که عدد به دست آمده را به پایین‌ترین عدد گرد کنید. در صورتی که تعداد دندانه‌ها برای شما مشخص بوده و بخواهید قطر پولی یا pitch diameter را به دست آورید، باید به سراغ جدول استاندارد پولی تایمینگ رفته و دایره گام را مشخص کنید.

سخن پایانی

جدول استاندارد پولی و تسمه یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص پولی مناسب در زمان خرید است؛ همچنین با استفاده از جدول استاندارد پولی تایمینگ یا گوه‌ای می‌توانید مشخصاتی مانند تعداد دندانه‌ها، طول گام، پهنای پولی، قطر و مواردی را که در طراحی فولی صنعتی موردتوجه قرار می‌گیرند، مشخص کنید. البته باید بدانید که صرفا استفاده از جدول استاندارد برای نتیجه گیری نهایی کافی نیست و مشخصات پولی و تسمه باید به طور اختصاصی و کارشناسی، با توجه به نیازهای شما مشخص شوند. ما در این مقاله یک سری از اطلاعات مهم قابل استخراج از جدول استاندارد تسمه و پولی را به شما معرفی کردیم.

سوالات متداول

مزیت استفاده از جدول استاندارد پولی و تسمه چیست؟

با استفاده از اطلاعات موجود در این جدول می‌توانید داده‌های موردنیاز برای خرید یا ساخت یک پولی مناسب مانند طول گام، تعداد دندانه‌ها و قطر پولی را انتخاب کنید.

آیا جدول استاندارد پولیهای مختلف با هم متفاوت است؟

بله. برای مثال جدول استاندارد پولی تایمینگ سری M و MXL با هم متفاوت هستند؛ زیرا هریک مشخصات فنی و ساختار مختلفی دارند.

4/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.