نحوه کار کوپلینگ

کوپلینگ یکی از قطعات صنعتی مهم در انتقال توان است که در خطوط تولید کارخانه‌ها و دستگاه‌های صنعتی مختلف کاربرد دارد. باید بدانید که انواع مختلف کوپلینگ، نحوه کار متفاوتی دارند و از روش‌های متفاوتی برای انتقال گشتاور استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم نحوه کار کوپلینگ های مختلف را به شما توضیح دهیم.

نحوه کار کوپلینگ
راهنمای مطالعه

نحوه عملکرد کوپلینگ فک دار یا روتکس

یکی از رایجترین انواع کوپلینگ در صنعت به نام کوپلینگ فک دار یا روتکس شناخته می‌شود که در دسته کوپلینگ‌های الاستومری یا انعطاف پذیر قرار می‌گیرد. اساس کار کوپلینگ خورشیدی بر نحوه انتقال گشتاور در میان هاب‌های محرک و المان‌های الاستومری است که بر طبق این موضوع، در دو دسته فشرده سازی یا برشی قرار می‌گیرند.

ساخت و فروش کوپلینگ روتکس

در کوپلینگ عنکبوتی، عنصر الاستومری در میان فک‌های هاب‌ها جایگذاری می‌شود. این فک‌ها در یک صفحه عمل می‌کنند و قسمت‌های محرک به سمت متحرک رانده می‌شوند. پس از آن، شاخه‌های کوپلینگ خورشیدی فشرده شده و نیرو انتقال پیدا می‌کند. نوع دیگری از کوپلینگ‌های فک دار هم وجود دارند که در آن‌ها فک‌ها در صفحات جداگانه عمل می‌کنند و یک توپی معلق در میان آن‌ها می‌تواند با کشیده شدن در میان هاب‌ها، نیرو را انتقال دهد. شما می‌توانید برای ثبت سفارش ساخت کوپلینگ خورشیدی در اندازه‌های مختلف با ما تماس بگیرید.

طرز کار کوپلینگ دیسکی

از دیگر انواع رایج کوپلینگ‌ها در انتقال توان می‌توان به دیسک کوپلینگ اشاره کرد که در آن‌ها گشتاور به صورت محیطی از محرک اصلی به پیچ منتقل می‌شود و در نتیجه نیرو‌های کششی در دیسک‌ها، باعث انتقال توان خواهند شد. علاوه بر این از دیسک کوپلینگ برای از بین بردن ناهماهنگی زاویه ای و محوری هم استفاده می‌شود که این کار از طریق خم شدن دیسک انجام خواهد شد. به این ترتیب سایش میان اجزا به صفر خواهد رسید و نیاز به روغنکاری از بین خواهد رفت.

ساخت و فروش کوپلینگ فنری

برای بهبود نحوه کار کوپلینگ دیسکی از چندین دیسک نازک به جای یک دیسک ضخیم استفاده می‌کنند که انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد و باعث کاهش نیرو‌های واردشده به تجهیزات خواهد شد. در این موارد نیاز به تجهیزات دقیق نظارت بر ارتعاش وجود دارد که در صورت خرابی هریک از دیسک‌های نازک، بتوان آن را به سرعت تشخیص داده و تعویض کرد. همچنین برای سرعت‌های بالاتر از 3600 دور بر دقیقه نیاز به استفاده از یک پوشش اصطکاک است که حرکت جزئی در میان دیسک‌ها را حذف کند. شما می‌توانید برای ساخت دیسک کوپلینگ بر اساس مشخصات دلخواه خود با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

نحوه کار کوپلینگ زنجیره ای

کوپلینگ‌های زنجیره ای از چرخ دنده‌های چپ و راست یکسان تشکیل شده اند که از طریق زنجیر‌های غلتکی فلزی دوبلکس یا پلاستیکی به هم متصل شده اند. زنجیر‌های پلاستیکی نیازی به روغنکاری ندارند؛ اما قارد به ایجاد گشتاور کمتری هستند. نحوه کار کوپلینگ زنجیره ای بر اساس پین‌ها و پیوند‌های اصلی در میان دانه‌های زنجیر است که باعث می‌شود تمام محیط چرخ دنده‌ها در تماس با زنجیر‌ها باقی بمانند. همچنین یاتصال شفت هم معمولا با استفاده از پیچ‌ها و کلید‌های تنظیم شده یا از طریق بوش‌های مخروطی انجام می‌شود که باعث می‌شود کوپلینگ همواره فاصله بین وجهی چرخ دنده‌ها را حفظ کند. برای سفارش ساخت کوپلینگ زنجیره ای بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

فروش و ساخت کوپلینگ زنجیری

طرز کار کوپلینگ دنده ای

نحوه کار کوپلینگ چرخ دنده ای هم تا حد زیادی به دیگر گزینه‌ها شباهت دارد و به همین دلیل برای اصلاح ناهمراستایی خطی در میان دو شفت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از کوپلینگ‌ها معمولا از دو اتصال انعطاف پذیر ساخته شده‌اند که توسط یک شفت سوم به هم متصل می‌شوند. کوپلینگ چرخ دنده ای می‌تواند موتور محرک را به گیربکس در مکانیزم‌های بالابر متصل کرده و مستقیما گیربکس را با استفاده از فلنج، به درام وصل کند.

خرید و ساخت کوپلینگ دنده ای

از نظر طراحی، کوپلینگ چرخ دنده ای گشتاور را از طریق توپی‌هایی که با دندانه‌های تاج دار در ارتباط هستند، منتقل می‌کند؛ این شیوه طراحی، امکان انتقال گشتاور‌های زیاد را با کوپلینگ‌های سایز کم فراهم می‌کند. علاوه بر این، در سرعت‌های بالا هم از پیچ و مهره AGMA برای کوپلینگ دنده ای استفاده شده که می‌تواند ناهماهنگی محوری و شعاعی را به خوبی جبران کند. برای ساخت کوپلینگ چرخ دنده ای بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی نحوه کار کوپلینگ پرداختیم و شیوه کار انواع مختلف این قطعه را معرفی کردیم. شما می‌توانید برای ساخت کوپلینگ صنعتی در انواع مختلف می‌توانید با ما در تادیافکو تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای رسیدن به عملکرد صحیح در کوپلینگ‌ها باید به چه پارامتر‌هایی دقت کرد؟

سرعت و گشتاور، میزان انحراف از پارامتر‌های اساسی در ساختمان کوپلینگ و محدودیت‌های محیطی

عملکرد کوپلینگ انعطاف پذیر بهتر است یا کوپلینگ صلب؟

این موضوع بستگی به کاربرد موردنظر شما دارد؛ برای مثال کوپلینگ‌های انعطاف پذیر نیازی به روانکاری ندارند. اما میزان گشتاور قابل انتقال با استفاده از آن‌ها کمتر است.

4/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.