کاربرد انواع کوپلینگ در صنعت

کاربرد انواع کوپلینگ در صنعت بیشتر به صورت انتقال گشتاور یا توان از یک شفت به شفت دیگر دیده می‌شود. این نوع از اتصالات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته می‌توانند انتقال نیرو را از طریق ساختار فیزیکی خود انجام دهند. در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کاربرد کوپلینگ چیست و به بررسی کارایی‌های این قطعه در صنایع مختلف بپردازیم.

کاربرد انواع کوپلینگ در صنعت
راهنمای مطالعه

کاربرد کوپلینگ در صنعت

کاربرد کوپلینگ در صنعت را بیشتر می‌توان در جاهایی مانند صنایع الکترونیکی و ماشین‌آلات صنعتی مشاهده کرد؛ به عبارت بهتر این اتصالات می‌توانند با هم محور کردن شفت‌های محرک و متحرک، به ارائه مکانیسم چرخش کمک زیادی کرده و راهکار موثری را در این زمینه ارائه دهند. با توجه به این موضوع در پاسخ به سوال کاربرد کوپلینگ چیست می‌توانیم بگوییم هر جایی که نیاز به کاهش ارتعاشات و جبران ناهمترازی محورها داشته باشد، می‌تواند از این قطعه استفاده کند. اگر می‌خواهید بیشتر با ویژگی‌های این قطعه آشنا شوید، مقاله کوپلینگ چیست؟ را مطالعه کنید.

کاربرد انواع کوپلینگ

از آنجا که کوپلینگ‌ها دارای ساختارهای فیزیکی و شکل‌های متفاوتی هستند و جنس آنها هم با یکدیگر فرق دارد، کاربرد انواع کوپلینگ در صنعت هم متفاوت خواهد بود که در ادامه به بررسی هریک پرداخته‌ایم.

کوپلینگ روتکس

ساخت و فروش کوپلینگ روتکس

کوپلینگ روتکس یا Jaw Coupling برای کمک به انتقال گشتاور طراحی شده و می‌تواند به طور قابل توجهی ناهماهنگی‌ها و ارتعاشات سیستم را هم کاهش دهد. کاربرد کوپلینگ خورشیدی یا روتکس در صنعت بیشتر برای اتصال شفت موتور به غلتکی که همراه با کانوایر ارائه می‌شود، دیده شده است. از سوی دیگر هر جایی که نیاز به انتقال گشتاور بالا باشد، می‌توانید از این مدل کوپلینگ استفاده کنید.

کوپلینگ غلافی

کوپلینگ غلافی شباهت زیادی به مدل روتکس دارد و از یک غلاف و توپی نر و ماده تشکیل شده است. به طور معمول از این مدل کوپلینگ می‌توانید برای کاهش ارتعاشات یا جبران عدم انطباق در شفت‌ها استفاده کنید. اما باید دقت داشته باشید که بیشتر برای حرکت طولی و در مواردی که گشتاور کم یا متوسط است، کاربرد دارد.

کوپلینگ تایری

کاربرد انواع کوپلینگ تایری در صنعت بیشتر در مواردی دیده می‌شود که نیاز به خنثی کردن ضربه‌های واردشده داشته باشیم. این قطعه دارای یک توپی انعطاف‌پذیر در میان دو توپی است که می‌تواند ارتعاشات را به طور قابل‌توجهی جذب کرده و مانع از انتقال ضربه‌ها شود. همچنین برای سرعت‌های متوسط تا زیاد هم می‌توانید از این قطعه استفاده کنید.

کاربرد کوپلینگ میل پینی در صنعت

فروش و ساخت کوپلینگ میل پینی

در صورتی که دو شفت قدری ناهمترازی محوری یا راستایی داشته باشند، باید به سراغ کوپلینگ میل پینی بروید که به دلیل ساختار فوق محکم خود، می‌تواند حتی از پس هماهنگ کردن شفت‌ها در زوایای مختلف هم برآید. کاربرد انواع کوپلینگ میل پینی در صنعت را می‌توان در هر جایی که امکان استفاده از پیچ و مهره وجود داشته باشد، مشاهده کرده و با استفاده از آن ناهماهنگی‌های جزئی را برطرف نمود. اگر از یک بوش انعطاف‌پذیر در این اتصالات استفاده شود، می‌تواند شوک و ارتعاشات را هم در حین کار به خوبی جذب کند.

کوپلینگ فنری یا دیسکی

ساخت و فروش کوپلینگ فنری

در ادامه پاسخ به سوال کاربرد کوپلینگ چیست؟ می‌خواهیم به بررسی کاربردهای کوپلینگ فنری یا دیسکی بپردازیم. دیسک کوپلینگ را می‌توان یک نوع کنترل‌کننده حرکت دانست که توانایی ارائه خروجی با کارایی بالا را دارد. این قطعه می‌تواند دو شفت را به هم متصل کرده و ضمن انتقال گشتاور، ناهماهنگی آنها را هم جبران کند. برجسته‌ترین ویژگی در کاربرد کوپلینگ در صنعت این است که انعطاف‌پذیری زیادی دارد و می‌تواند بارهایی با گشتاور بسیار بالا را هم انتقال دهد. برای مثال می‌توان از دیسک کوپلینگ برای اتصال سروو موتور به بال اسکرو استفاده کرده و سپس میز قطعه کار متصل را به موقعیت‌های مختلف منتقل کنید.

کاربرد انواع کوپلینگ دنده ای در صنعت

خرید و ساخت کوپلینگ دنده ای

کاربرد انواع کوپلینگ دنده ای در صنعت را می‌توان هم در مواردی که فاصله میان دو شفت کم است مشاهده کرد و هم در جاهایی که شفت‌ها فاصله زیادی از هم دارند. زیرا شما می‌توانید به راحتی با قرار دادن یا حذف کردن spacer یا جداکننده، این فاصله را تنظیم کنید؛ اما باید دقت داشته باشید که این جداکننده به صورت اصولی ساخته شده باشد و برای ساخت کوپلینگ دنده ای به یک مکان معتبر مراجعه کنید. این مدل از کوپلینگ‌های مکانیکی را می‌توانید در موقعیت‌های زاویه‌ای هم مورداستفاده قرار دهید؛ زیرا فاصله و ضخامت دنده‌های خارجی از داخلی کمتر است.

کاربرد کوپلینگ زنجیری در صنعت

کاربرد کوپلینگ زنجیری در صنعت بیشتر در سرعت‌های پایین دیده می‌شود؛ اما می‌توانید در سرعت‌های بالا هم به شرط استفاده از پوشش پلاستیکی یا فلزی هم از آن استفاده کنید. علاوه بر این، کاربرد انواع کوپلینگ زنجیری را می‌توان در مواردی هم که فاصله میان شفت‌ها کم است مشاهده کرد که ضمن روان‌تر کردن حرکت، از ایجاد اضافه بار هم جلوگیری خواهد کرد. شما می‌توانید برای خرید کوپلینگ زنجیری یا ثبت سفارش ساخت آن بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

کاربرد کوپلینگ در صنعت چیست؟ به طور عمومی برای انتقال توان، گشتاور و اصلاح ناهمترازی محورها از این قطعات استفاده می‌شود. اما کاربرد انواع کوپلینگ در صنعت با هم متفاوت است؛ زیرا این قطعات دارای شکل‌های مختلفی هستند و بر همین اساس توانایی تحمل گشتاور و سرعت متفاوتی را دارند. در این مقاله از تادیافکو به بررسی کاربرد کوپلینگ در صنعت پرداخته و انواع آن را معرفی کردیم.

سوالات متداول

آیا می‌توان از کوپلینگ زنجیری برای سرعت‌های بالا استفاده کرد؟

خیر. ساختار کوپلینگ زنجیری برای سرعت‌های پایین بهینه سازی شده است.

در گشتاورهای بالا از چه کوپلینگ‌هایی استفاده می‌شود؟

کوپلینگ روتکس و دیسک کوپلینگ از بهترین گزینه‌ها برای انتقال گشتاورهای زیاد هستند.

4/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.