نحوه محاسبه و افزایش ظرفیت نوار نقاله

نوار نقاله یا کانوایر دستگاهی پرکاربرد برای انتقال مواد در صنعت است که در طیف گسترده ای از اندازه و سبک‌ها به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل انتخاب نوار نقاله متناسب با نیاز‌های کسب و کار شما، گام بزرگی در ساده سازی فرایند تولید و افزایش سرعت کار به شمار می‌رود. یکی از مهمترین فاکتورها در زمان انتخاب این دستگاه‌ها، ظرفیت کانوایر است؛ در این مقاله از تادیافکو می‌خواهیم به بررسی نحوه محاسبه ظرفیت نوار نقاله بپردازیم. همچنین راه‌های افزایش ظرفیت نوار نقاله را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

نحوه محاسبه و افزایش ظرفیت نوار نقاله
راهنمای مطالعه

ظرفیت کانوایر چیست؟

منظور از ظرفیت کانوایر یا Conveyor capacity، حداکثر توانایی این دستگاه در انتقال مواد در یک زمان معین است. به همین دلیل به طور معمول ظرفیت نوار نقاله بر اساس وزن در ساعت اندازه گیری می‌شود؛ اما با توجه به نوع مواد جابجاشده، امکان دارد این ظرفیت بر اساس حجم در ساعت یا تعداد در ساعت هم محاسبه خواهد شد.

عوامل موثر بر محاسبه ظرفیت نوار نقاله

عوامل موثر بر محاسبه ظرفیت نوار نقاله

هرچند به نظر می‌رسد که محاسبه ظرفیت نوار نقاله کار ساده ای باشد، باید بدانید که عوامل زیادی بر روی این حداکثر توانایی دخیل هستند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع محصول قابل انتقال: در محاسبه ظرفیت کانوایر باید به ویژگی‌های ماده ای که می‌خواهید با این دستگاه انتقال دهید، توجه داشته باشید. به طور معمول اندازه، شکل، چگالی ظاهری، وزن و وجود بسته بندی محصول، می‌تواند در ظرفیت کانوایر تاثیر به سزایی بگذارد.
  • سرعت نوار نقاله: هرچه سرعت کانوایر بیشتر باشد، می‌تواند محصول بیشتری را در زمان معین جابجا کند.
  • سطح انتقال نوار نقاله: سطح انتقال نوار نقاله بر اساس نوع آن تعیین می‌شود؛ برای مثال کانوایرهای لوله ای یا زنجیری، بر اساس محیط لوله‌هایشان سنجیده می‌شوند، اما بلت کانوایر بر اساس عرض تسمه اندازه گیری می‌شود.
  • زاویه شیب: از دیگر عوامل موثر در محاسبه ظرفیت نوار نقاله می‌توان به شیب آن اشاره کرد؛ به طور معمول ظرفیت کانوایرهای افقی در مقایسه با نمونه‌های شیبدار بیشتر است.
  • مسافت انتقال: هرچه طول کانوایر بیشتر باشد، ظرفیت آن کمتر است؛ زیرا محصولات باید زمان بیشتری بر روی نوار نقاله باقی بمانند.

نحوه محاسبه ظرفیت نوار نقاله

برای محاسبه ظرفیت نوار نقاله از رابطه زیر استفاده می‌شود:

Q = ρ * A * v

در این فرمول، Q نشاندهنده ظرفیت نوار نقاله بر حسب کیلوگرم بر ثانیه یا پوند بر ثانیه است. در طرف دیگر تساوی هم ρ میانگین چگالی ماده انتقال یافته بر حسب کیلوگرم بر مترمکعب یا پوتد بر فوت مکعب، A سطح مقطع مواد حجیم بر روی نوار نقاله بر حسب مترمربع یا فوت مربع و v سرعت کانوایر بر حسب متر بر ثانیه یا فوت بر ثانیه را نشان می‌دهد.

البته دقت داشته باشید که این فرمول، تنها یک راه برای محاسبه ظرفیت نوار نقاله است و این رابطه ممکن است بر اساس نوع محصول در حال انتقال یا سایر عوامل دخیل، تغییر کند. برای مثال، این رابطه در ظرفیت انتقال مواد فله کاربرد ندارد؛ زیرا A در آن بدون معنا خواهد بود.

نحوه افزایش ظرفیت نوار نقاله

باید بدانید که با استفاده از انجام یک سری کارها، می‌توانید باعث شوید که نوار نقاله محصولات بیشتری را جابجا کند؛ در این بخش می‌خواهیم به بررسی روش‌های افزایش ظرفیت نوار نقاله بپردازیم.

گلوگاه‌ها را از بین ببرید

منظور از گلوگاه‌ها، هر چیزی است که جریان یک محصول را کند یا متوقف کند. برای مثال استفاده از غلطک‌های نو، تمیز کردن دائمی‌ نوار نقاله، روغنکاری پولی‌ها و استفاده از زنجیرهای پرقدرت می‌تواند به شما کمک کند که موانع ایجادشده در جریان مواد را از بین ببرید. برای این کار باید محل کند شدن روند را تشخیص داده و با ایجاد تغییراتی بر روی نوار نقاله، سرعت را بهبود ببخشید.

تا حد امکان محصولات را یکدست کنید

تا حد امکان محصولات را یکدست کنید

راه دیگری که برای افزایش ظرفیت نوار نقاله پیشنهاد می‌شود، این است که محصولات را تا حد امکان یکدست کنید. برای مثال بسته بندی‌هایی با اندازه مساوی را وارد خطوط انتقال کنید یا اینکه ذرات بسیار بزرگ را از مواد فله جدا کنید. برای این کار باید یک بخش کنترلی قبل از ورود مواد به کانوایر قرار دهید تا نوار نقاله بتواند به راحتی به حرکت خود ادامه دهد.

از اپراتورهای آموزش دیده استفاده کنید

اپراتورهای شما نقش مهمی‌ در کاهش یا افزایش ظرفیت نوار نقاله دارند. زیرا ممکن است آن‌ها نتوانند به خوبی محصولات را بارگیری یا تخلیه کنند یا عیب یابی نوار نقاله را انجام دهند. در نتیجه کانوایر نمی‌تواند با همه ظرفیت خود کار کند.

سرعت را کنترل کنید

سرعت را کنترل کنید

بسته به نوع نوار نقاله، شما می‌توانید از طریق ایجاد تغییراتی در ساختار، سرعت را کنترل کنید. مهمترین این تغییرات عبارتند از:

  • تنظیم کردن نسبت پولی‌ها به یکدیگر
  • نصب اینورتر بر روی تجهیزات انتقال مکانیکی

با استفاده از تجهیزات کنترل سرعت می‌تواند ایمنی کار را هم افزایش داده و احتمال آسیب دیدن نوار نقاله را کم کنید.

سخن پایانی

در این مقاله فرمول محاسبه ظرفیت نوار نقاله را معرفی کرده و گفتیم که چه راه‌هایی برای افزایش ظرفیت نوار نقاله وجود دارند. همچنین اهمیت محاسبه دقیق ظرفیت کانوایر را بیان کردیم. ما در تادیافکو انواع کانوایر را با ظرفیت‌های مختلف به شما ارائه داده و در صورت نیاز، این دستگاه‌ها را برایتان می‌سازیم. برای اطلاع از قیمت نوار نقاله یا سفارش ساخت انواع کانوایر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا نوار نقاله‌هایی با ظرفیت بالاتر همیشه گزینه بهتری هستند؟

خیر. در برخی موارد سرعت بالای انتقال برای ما اهمیت دارد؛ اما در مواردی، سالم ماندن مواد از اهمیت بالاتری برخورد است و صرفا سرعت بالا ملاک انتخاب نیست.

چرا دانستن نحوه محاسبه ظرفیت نوار نقاله اهمیت دارد؟

زیرا ظرفیت نوار نقاله می‌تواند در نهایت میزان بهره وری و هزینه صرف شده را تعیین کند و در به موفقیت رسیدن کسب و کار شما موثر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.