نحوه محاسبه گشتاور پولی

پولی و تسمه از مهمترین ابزار‌های انتقال نیرو در وسایل مختلف مانند سیستم‌های جابجایی مواد، خودرو و روبات‌ها هستند که می‌تواند نیرو را از یک منبع به منبع دیگر انتقال دهند. از مهمترین پارامتر‌ها در انتخاب پولی و تسمه می‌توان به گشتاور آن اشاره کرد؛ به همین دلیل باید با نحوه محاسبه گشتاور پولی آشنایی داشته باشید تا بتوانید محصول مناسبی را بر اساس نیاز‌های خود انتخاب کنید. با ما در این مقاله از تادیافکو همراه شوید تا ساده‌ترین راه برای محاسبه گشتاور پولی را برای شما بیان کنیم.

نحوه محاسبه گشتاور پولی
راهنمای مطالعه

گشتاور پولی چیست؟

گشتاور به عنوان نیروی دورانی در فاصله ای از محور چرخشی تعریف و با واحد نیوتن متر نیوتن متر نشان داده می‌شود. اما در اصطلاح عملی، گشتاور پولی در واقع نشاندهنده ظرفیت انجام کار توسط این قطعه است و می‌تواند سرعتی را که پولی در انتقال توان از خود نشان می‌دهد، مشخص کند. در محاسبه گشتاور پولی باید بدانید که دو نوع گشتاور برای این قطعه مطرح می‌شوند که عبارتند از:

  • گشتاور شتاب که نرخ کاهش و افزایش سرعت را نشان می‌دهد
  • گشتاور بار که مقدار گشتاور موردنیاز برای اعمال بار بر روی پولی است

در زمان ساخت پولی صنعتی یا خرید آن، محاسبه هر دو گشتاور اهمیت دارد و باید موردتوجه قرار بگیرد.

فرمول محاسبه گشتاور پولی

محاسبه گشتاور پولی

محاسبه گشتاور پولی به طور کلی به 3 کمیت بستگی دارد که عبارتند از:

  • برایند نیرو‌های واردشده به پولی (F)
  • فاصله مرکز پولی از مرکز دوران (r)
  • بازدهی سیستم (n)

بر این اساس محاسبه گشتاور پولی بر اساس رابطه زیر انجام می‌شود:

گشتاور (T) = (F*r) تقسیم بر n

بنابراین در زمان خرید پولی باید بدانید که محل نصب آن کجاست تا بتوانید r را با دقت زیادی مشخص کنید؛ همچنین نیرو‌های واردشده به پولی هم بسته به شرایط کاری و محل کاربرد متفاوت بوده و باید با دقت زیادی محاسبه شوند.

آموزش محاسبه نسبت انتقال گشتاور در میان دو پولی

در گذشته برای انتقال توان از چرخ‌دنده‌های محرک و متحرک استفاده می‌شد که نسبت انتقال میان آن‌ها، بر اساس تعداد چرخ دنده‌ها قابل تعیین بود. اما امروزه، استفاده از انواع پولی صنعتی در انتقال توان گسترش زیادی پیدا کرده و این وسایل به جای چرخ دنده‌ها جایگزین شده اند.

محاسبه نسبت گشتاور میان دو پولی

در سیستم‌های جدید معمولا از دو پولی محرک و متحرک استفاده می‌شود که با یک تسمه به هم متصل شده اند؛ نکته مهم اینجا است که سطح مقطع تسمه باید با اندازه شیار پولی از نظر پهنا و عمق یکسان باشد تا بتواند بدون ایجاد اصطکاک، توان را انتقال دهد. برای محاسبه نسبت انتقال گشتاور در میان دو پولی باید قطر آن‌ها را در نظر گرفت؛ برای مثال در صورتی که قطر پولی محرک کمتر باشد، نسبت انتقال بیشتر از یک خواهد شد و در نتیجه قدرت و سرعت دوران خروجی بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

محاسبه گشتاور پولی یکی از کار‌هایی است که باید در زمان خرید یا ساخت پولی باید انجام دهید؛ زیرا تعیین کننده ظرفیت این قطعات بوده و مشخص می‌کند که برای کار در چه دستگاه‌هایی مناسب است. در این مقاله به شما آموزش دادیم که چگونه گشتاور پولی و نسبت انتقال در میان دو پولی را مشخص کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از پولی باعث تغییر گشتاور می‌شود؟

بله. از آنجا که نسبت انتقال توان میان پولی‌های مختلف به قطر آن‌ها بستگی دارد، می‌توانید به سادگی میزان گشتاور خروجی از سیستم پولی‌های صنعتی را با نصب چند پولی با قطر‌های مختلف تعیین کنید.

آیا راه ساده تری برای محاسبه گشتاور پولی وجود دارد؟

بله. در بیشتر موارد تولیدکنندگان و سازندگان این قطعات، محدوده گشتاور پولی را بر اساس تست‌های استاندارد مشخص کرده و بر روی بسته بندی درج می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات بیشتر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

فرم ثبت سفارش خدمات تادیافکو

جهت ثبت درخواست خود با شماره درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید جهت ثبت درخواست خود فرم زیر را تکمیل کنید.